keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Makeanhimo kuriin



HEIAREENI
9 päivän treenipäiväkirja:
MA: 1h koko kropan lihaskunto (reidet, vatsa, pakarat, kyljet..)
TI: Pyöräily 26km/1h 10min, 30min lihaskunto
KE: Kahvakuula 20min, vatsatreeni 15min, syvät venyttelyt 30min
TO: Juoksulenkki 9km/1h, 30min venyttelyt
PE: Pyöräily 25km/1h 10min
LA: vapaa
SU: Juoksulenkki 7km/45min
MA: 20min aamuvenyttelyt, 1h 20min koko kropan lihaskunto (kyl tuntu!)
TI: (eilen): Aamupyörälenkki, 35km/1h 40min

Oonpas ollu reippaana viime viikon joka tuntu ihan hirmu kiireiseltä! Ihme kyllä oon ehtiny urheilemaan mutta sitten blogin päivitys jäikin ihan taka-alalle, noh asiat tärkeysjärjestykseen tietenkin ja elämäntapa mikä elämäntapa :) oon tosiaan ihastunu pyöräilyyn niin paljon että tavotteena onkin sitte tehä kaks kertaa viikossa semmonen 25-35km pyörälenkki. Tein itelleni eilen vähän kesän treeniohjelmaa jossa siis 2x viikossa tuo pyöräily, 2x juoksulenkki ja sitten lihaskuntoa vähän eri muodoissa (esim. kahvakuula), venyttelyä unohtamatta!

collaaasi

MAKEANHIMO KURIIN

Ajattelin tän postauksen yhteydessä vähän jakaa vinkkejä, että miten sen makeanhimon saisi aisoihin! Itsehän olen ihan hurja herkkujen ystävä ja välillä sitä tuleekin vedettyä melkein kaksin käsin sitä mässyä.. Kuitenkin oon havainnut, että milloin niin käy helpoiten ja kuinka tämmöistä vois tulevaisuudessa välttää!

Syö säännöllisesti. Tämä on tärkeä! Helposti ajattelee, että laihtuu jos syö päivässä yhden omenan ja paastoaa, mutta harvoin se keneltäkään onnistuu. Kun nälkä iskee ja verensokeri laskee, sitä helposti sortuu herkkuihin - syö siis säännöllisesti pieniä aterioita, niin vältyt paljon helpommin ahmimiselta.

Älä osta herkkuja. Poissa näkyvistä, poissa mielestä.. Paremmin pystyt kontrolloimaan sitä makeanhimoa, jos kotona ei ole sitä suklaata tai karkkia!

Liiku. Tämä ihme kyllä tepsii makeanhimoon todella hyvin! Jos mieli tekee herkkuja, älä anna periksi vaan lähde mielummin ulkoilemaan, reippaalle kävelylenkille tai vaikka hyppimään hyppynarulla. Todistetusti urheilun jälkeen makeanhimo helpottaa huomattavasti, ja liikunnasta saa samoja hyvää oloa tuottavia endorfiineja kuin nameistakin!

Juo paljon vettä. Vedestä saa energiaa ja se täyttää mahaa, joka myös vie makeanhimoa pois. Usein myös makean- tai näläntunne on janon aiheuttamaa.

Syö ksylitolipurkkaa. Tämä toimii, varsinkin jos on vielä lempparipurkkaa varastossa! Jotkut purkat on ainakin mun mielestä niin hyvin makeutettu, että maun perusteella niitä voisi kuvitella karkeiksi - paaaljon pienemmällä energia- ja sokerimäärällä!

Hedelmät, marjat, vihannekset.. Aina tuplasti parempi vaihtoehto kuin esimerkiksi suklaa, jotka kuitenkin helposti makeanhimossa ohittaa. Tee vaikka herkullinen smoothie marjoista ja maidosta, dippaa lanttua ja porkkanaa tai pakasta banaania!

Syö paljon kuituja. Kuidut vaikuttavat suoliston toimintaan, täyttävät vatsaa ja lisäävät kylläisyyttä, hidastavat hiilihydraattien imeytymistä ja loitontavat nälkää. Hyviä kuidunlähteitä ovat esimerkiksi kuivatut hedelmät (muista kuitenkin valita vähäsokerinen vaihtoehto), puuro ja marjat.

kolalaassi

Toivottavasti nää vinkit auttoi joitakin, kommentoikaa ihmeessä mulle aiheita mistä haluaisitte että postailen, tämäntyyppistä enemmän vai kenties jotain muuta? Niitä otan aina mielelläni vastaan! :)

15 kommenttia:

  1. Itsekkin olen hyvin perso kaikelle makealle joten nää vinkit mitä luultavammin auttaa mua tosi paljon makeanhimon päihittämisessä, joten kiitos niistä ! (:

    VastaaPoista
  2. äää oon kateelline ! D; miten jaksat urheilla noin paljon?
    mä harrastan ringettee ja omitoimiset alkais kohta kesätauon ajaksi tai no olishan niitä muutenki hyvä tehä.. mutt oon tosi huono tekemään noit omatoimisii..mäki haluun tollasen motivaation!

    http://ellannnn.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. Vitsi tää postaus oli hyvä ! Mulla alkaa kesätauko pian tanssista ja urheilu saattaa jäädä takaalalle, jos niin vois sanoo. Tästä on oikeesti jotain apuukin ! (:
    miradelinas.blogspot.com

    VastaaPoista
  4. pakastettua banaania, haha onko se tosiaan hyvää :D?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. on , kannattaa kokeilla (:

      Poista
  5. Ihana tää postaus!! Ja tosi hyvät noi vinkit:)
    Jään lukijaks:)

    onecarita.blogspot.com

    VastaaPoista
  6. Ei vitsi, ihan mahtava postaus! :)

    VastaaPoista
  7. Mikä toi treeniloki ohjelma on nimeltään? o: Itelläni on puhelimessa joku outo, mikä ei edes toimi kunnolla...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. autan vähän, kun tiiän vastauksen.. hihii :) toi on http://www.heiaheia.com/ . Rekisteröidyin itekki sinne just äsken! :))

      http://ellannnn.blogspot.fi/

      Poista
  8. Siirimari: Oo, kohtalontovereita löytyy siis! Mahtavaa jos nää auttoi, se on tarkoituskin :)!

    ella: Haha, emmätiiä! Se on semmosta elämäntapaa ja liikunnasta saa niin paljon hyvää mieltä et tulee liikuttua paljon! Mut ringettee, huippua :)! ja heei, teet semmosta urheilua vaan mistä ite nautit nii sit on paljon enemmän motivaatioo :) esimerkiks pyöräily on ihan huippu harrastus kesällä, jos ei vaikka tykkää juosta. Kyl se siitä kuule :)!

    Miradelina: Mahtavaaa! :---) joo no kesällä pitääki vähän ottaa löysemmin ja nauttia herkuista ja elämästä, et ei tää nyt sitä tarkota etteikö sitä suklaata sais mussuttaa ihan hyvällä omallatunnolla!

    lotta: Näin oon kuullut, ite en oo kyllä vielä kokeillu! Mutta joo kokeile ihmeessä 8)

    ccarita: Jess! Oon ilonen että tykkäätte :) kiitos paljon♥

    Viivi: Itse olet mahtava :) kiva että sieki tykkäsit♥

    Anonyymi: Joo tosiaan ella sen jo sanoikin eli heiaheia.com :---) kannattaa kokeilla, motivoi tosi paljon ja muutenki hyödyllinen ohjelma!

    VastaaPoista
  9. hei, tosi hyvii vinkkei kiitos! (: sun hiukset on muute ihanan väriset nyt ja muuteski oot iha sairaan nätti! ihana blogi! (:

    VastaaPoista
  10. Kivoja vinkkejä tässä postauksessa ja muutenkin ihana blogi :)

    VastaaPoista
  11. Anonyymi: Ei kuule kestä, tarkotus olikin antaa varteenotettavia vinkkejä 8) ja hitsiviekööön kiitos paljon! en oo ite viel ihan varma et tykkäänkö tästä väristä mut kiva silti kuulla positiivista palautetta!!

    Tiina: Kiitos paljon!

    VastaaPoista
  12. Ihana löytö tää sun blogi! Ehdottomasti yks lemppareista pitkään pitkään aikaan! Urheilin itse pienenä àika paljon, mutta nykyään se on jäänyt, motivoit minua alottamaan sen uudestaan ja kiitos siitä todella paljon :---) Anna jotain vinkkiä aloittelijalle, mistä kannattaa aloittaa ja miten kannattaisi edetä? Miten itse tekisit? :) Ihanaa kesää sulle Elina! <3

    VastaaPoista
  13. Kuinka painavaa kahvakuulaa suosittelet aluksi? Minkä painoisella itse treenaat? :-)

    VastaaPoista