lauantai 8. syyskuuta 2012

Kysymyksiä ja vastauksia treenailusta

sportti1
Heippa!
Multa on kyselty moneen otteeseen paljon juttuja liittyen treenailuun. On pyydetty paljon postauksia, että miten sais itse inspiraatioo aloittaa, millaista treeniä vois tehdä, miten venyttelen jne, laidasta laitaan. Ajattelin tähän postaukseen koota vähän teidän laittamianne kysymyksiä ja vastailla niihin parhaani mukaan, toivottavasti saatte näistä apua ja ne kysyjät on vielä kärsivällisinä jaksaneet odottaa vastauksia!

Montako kertaa viikossa treenaat/mitä määrää suosittelet aloittelijalle? Mulla on "viikkotavoitteena" että 8h tulis treeniä viikossa, mut määrä vähän vaihtelee. Joskus tulee enemmän tunteja, joskus vähemmän ja mun mielestä niitä tunteja ei pidä liiaksi tuijottaa vaan ihan sitä että millä tehoilla liikkuu ja miltä tuntuu kropassa. Oman jaksamisen mukaan! Joku päivä liikuntaa tulee jopa yli kaks tuntia, joskus taas puolikin tuntia riittää. Suosituksia en osaa kovin tarkasti antaa, koska riippuu tietenkin kunnosta ja siitä, kuinka fyysisesti aktiivinen on ollu aikaisemmin, mutta 5h viikossa semmosta hikiliikuntaa olis mainio alku!

sportti2

Tarvitseeko lepopäiviä pitää? Tää kysymys on aina niin kiistelty, että huhhuh, mutta mä olen sitä mieltä että lepopäivien tarpeellisuus riippuu aika paljolti ihmisen palautumiskyvystä ja siitä että millaista treeniä/kuinka rankkaa ja lihaspainotteista harrastaa. Kovan salitreenin jälkeen ei ole suositeltavaa tehdä samanlaista seuraavana päivänä, koska lihakset ei kokonaan ole ehtineet palautua edellispäivän rääkistä ja siten treenistä ei ole oikeastaan mitään hyötyä. Puolestaan sitten, rankan salitreenin jälkeen seuraavana päivänä esimerkiksi pitkä ja matalasykkeinen, palautteleva kävelylenkki on mainio ajatus. Lepopäivinä kannattaa myös venytellä hyvin ja koittaa nimenomaan edistää sitä palautumista, niin seuraavana päivänä jaksaa taas mahdollisesti treenata.
Toisin sanoen siis, lepopäiviä kannattaa pitää silloin kun siltä tuntuu! Jos kroppa on tosi väsynyt, rankka treeni menee kuin puille paljaille. Parempiin tuloksiin yletyt siis myös lepäämällä ja palautumalla, muista että lihakset kasvaa levossa eikä jatkuvassa poltteessa!

PicMonkey Collage


Kuinka painavaa kahvakuulaa suosittelet aluksi? Minkä painoisella itse treenaat? Aluksi 4-6kg kuula on varmasti hyvä valinta, ja heti kun tekniikka on paremmin hallussa, suosittelen 8kg kuulaa jolla itsekin treenaan. Tärkeintä on, että tekniikka on kunnossa ja kuula ei tunnu liian kevyeltä mutta ei myöskään niin painavalta että sortuu tekemään väärällä tekniikalla.

Mitä treenilokia käytät ja suositteletko sitä? Lenkkeillessä käytän puhelimeen asennettavaa Sports Trackeria, jota suosittelen ehdottomasti. Treenit kirjaan nettiin, treenilokiin nimeltä HeiaHeia joka on kanssa tosi hyvä ja "motivoiva". Suosittelen myöskin sitä!

Miten venyttelet (liikkeet + kuin kauan) tai millasta jumppaa teet? Venyttelen eri tavoin riippuen siitä että venyttelenkö juoksulenkin, kävelyn, rankan lihaskuntotreenin jälkeen vai ihan omana harjoituksenaan. Yleensä kuitenkin venytän kaikki suurimmat lihasryhmät jotka eniten kiristyy. Lenkkeilyn jälkeen aina lonkankoukistajat, etu- ja takareidet, pakarat, pohkeet.. Huolellisesti kaikki jalkojen lihakset ja etenkin lonkankoukistaja on tosi tärkeä, koska se kiristyy älyttömästi juostessa/kävellessä. En tee hirveen pitkiä venytyksiä lenkin jälkeen, ehkä joku 30s/per venytys.
Jumppaa teen tosi paljon erilaista. Jalkatreeniä, vyötäröjumppaa, käsipainoilla, kahvakuulalla, rasvanpolttojumppaa, vatsa-pakarajumppaa... Näitä on tooosi paljon!


aaadd


Jaksan sen 2 kilsaa juoksuu + 2 kisaa kävelyy + 2 kilsaa juoksuu tolla tekniikalla mutta en tiiä miten pysyn parantaan kestävyyttä juoksussa, neuvoja? Tää on todella yleinen "ongelma" josta kyllä selviää oikeesti kun jaksaa vaan tehdä töitä sen eteen että juoksu kulkee paremmin. Mutta, numero 1. Huolehdi että hengität oikein! Hengitys on niin tärkeessä roolissa juostessa että se pitää olla oikea. Nenän kautta sisään, suun kautta ulos. Keskity siihen hengitykseen! Älä "hengästytä" itseäsi puuskuttamalla liikaa, vetämällä henkeä suun kautta tai ajattelemalla hengästymistä. Rauhallisesti! Numero 2. Älä juokse liian kovaa! Juokse sitä vauhtia, että syke ei nouse liikaa tai ahdistus ei iske. Keskity vaan siihen, että pystyt juoksemaan mahdollisimman kauan, älä siihen kuinka lujaa pääset. Nopeutta voi kehittää enemmän sen jälkeen, kun kestävyys on kunnossa. Numero 3. Kehitä kestävyyttä säännöllisesti! 1-2 kertaa kestävyysliikuntaa viikossa riittää, että kehität hapenottokykyä, et hengästy niin helposti ja sydänlihas vahvistuu. Hiljaa hyvä tulee!


fff


Anna jotain vinkkiä aloittelijalle, mistä urheilu kannattaa aloittaa ja miten kannattaisi edetä? Miten itse tekisit? Aloita ehdottomasti sillä, että tutustut erilaisiin lajeihin ja sitä kautta löydät sen omasi. Käy ryhmäliikuntatunnilla, käy lenkillä, jumppaa kotona yksin, jumppaa youtubesta. Kun löydät sen mieluisen, voit vähitellen monipuolistaa omaa liikkumista ja tutustua rohkeammin uusiin lajeihin. Edetä kannattaa suht rauhallisesti mutta kuitenkin niin että asetat jotain tavoitteitakin. Koita pitää intoa yllä, äläkä laita itseäsi heti alussa liian koville, niin että motivaatiota riittää liikkumiseen! Sitten kun tulee sellaisia hetkiä, että urheilu ei maistu, voi taas palauttaa mieleen niitä positiivisia asioita mitä liikunnasta saa.

Oon aika ylipainonen ja haluisin päästä vähitellen kuntoon tästä, mutta en kehtaa mennä lenkille. Ajatteleeks ihmiset mitää läskeistä jotka käy esim juoksulenkeillä? Lenkkipolulle vaan, rohkeasti! Tai jos ei lenkki miellytä, niin voi kokeilla itse ihan mitä tahansa muutakin. Ei ole mitään rajaa asetettu, minkä painoiset tai näköiset ihmiset saa mennä lenkille tai ryhmäliikuntatunnille, ei todellakaan! Mun mielestä ainakin on iha mahtava juttu että erilaiset ihmiset uskaltaa lähteä lenkille vaikka kunto olisi kuinka huono tahansa, koska siitä se lähtee! Jos itse nään vaikka ylipainoisen lenkillä, arvostus sitä kohtaan on suuri ja mielessäni lähettäisin isoimmat tsempit hänelle! Ei ole todellakaan mikään pilkattava asia vaan asia mitä pitää kunnioittaa.


Toivottavasti tää postaus miellytti ja saitte tästä jotain irti! Jos nyt mieleen putkahti jotain uusia kysymyksiä, laittakaapa ihmeessä tulemaan tännepäin niin vastailen mielelläni ja teen tarvittaessa uutta postausta!
kuvat: weheartit.com


srrr

29 kommenttia:

  1. Ihan älyttömän ihana postaus!

    VastaaPoista
  2. tosi kiva postaus!<3 paljon hyviä vinkkejä tämmöselle urheiluhullulle!:D

    www.diaryofhenna.blogspot.fi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Kiva jos tykkäsitte ja oli hyötyä :)

      Poista
  3. Hei kiitos ihan mielettömästi, oon just alottanu venyttelyn ja lenkkeilyn :) juoksu on se mihim oon tykästyny! Oon motivoitunu eniten terveystiedon tunneilla liikkumiseen, oon kattonu just yotubesta hyviä jumppaliikkeitä ja yritän parantaa kestävyyttä kun meillä on kohta coopper juoksutkin liikunnassa :) Täst oli niin paljon apua ja osaat muotoilla vastaukset just silleen mahollisimman innostavasti, nää treenipostaukset on mun lemppareita! Ois kiva jos tekisit videon sun perus jumpista, just noi pakaravatsa jumpat sun muut. Jos se tuntuu liian vaikeelta, niin linkkaa vaikka hyviä terveys-ja hyvinvointi sivustoja tai yotube videoita joissa jumpataan ja annetaan vinkkejä ;) sun blogis on rakkautta! älä lopeta tätä ikinä!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaaa kuulla että oot löytäny juoksusta mieluisen jutun! Ihan huippu juttu :) sit ku saa sitä motivaatioo jostain nii fiilis on niin mahtava. Just noin pitää lähtee liikkeelle, oon ylpee susta! Ja kiitos paljon, kiva jos tää postaus autto, noita kysymyksiä on kuitenki kysytty aika moneen kertaan niin aattelin et voisin vastailla! Pitää yrittää tehä enemmän treenipostauksia nyt ku niistä tunnutaan tykkäävän :) voin tehä kyllä ton videojutun jossain vaiheessa ja oon jo vähän suunnitellukin semmosta, kattoo jos saisin aikaseks! Ja youtube-videoita mulla riittää kans paljon, mistä itekki jumppailen! Ja aww kiitos, niin ihana kommentti ♥ oot ihana!

      Poista
    2. oi vitsi miten ihana kommentti sultakin ♥ kiitos!! sun blogi oli muuten mun suosikkiblogit-postauksen listalla ja arvostelin siellä sun blogias, elikkä toivottavasti saat sen myötä uusia seuraajia bloggerissa :) no niinpä, aivan totta puhut! Ja jep tämmösiä lisää ;) rakastan sun blogia ja sitä miten hyvin kohtelet sun lukijoita ja koko sun olemusta ♥

      Poista
    3. Joo taisin huomatakin aikasemmin sen, kiitos tosi paljon! :--) voi ettää, tämmöset lukijat niinku sinä saa aina niin hyvälle mielelle ♥ apua kiitos!!

      Poista
  4. Tosi hyvä idea tehä tälläi postaus, varmasti apuu monelle!:-)

    http://saraslifee.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  5. Kiva postausidea ja moni tulee luultavasti hyötyymään tästä!:)

    VastaaPoista
  6. ihana postaus! sulla on ihan mahtava blogi ja jään kyllä lukijaksi!:)

    VastaaPoista
  7. Oi miten hyvä ja hyödyllinen postaus, ihana että oot jaksanut tehdä tämmösen! :-) Muutenkin sun blogissa on tajuttoman kivoja kuvia, i liiike! :-)

    http://girlsgonewildreealinda.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kaikille :---) toivottavasti tästä oli apua ja neuvoja!

      Poista
  8. Hehe 400 lukija ;)
    mutta niin, sulla on tosi kiva blogi ja noi kuvat on jotain niin ihanaa! :) Ainoo miinus on se, että kun kirjoitat monta riviä tuollein pötköön niin mun ainakin on vähän raskasta lukea sun tekstejä. Vika on kyllä osittain mun silmissäkin, koska mulle ei tarvii olla muutakun 4 riviä tekstiä pötköön niin se on jo raskasta lukea, mutta jatka samaan malliin! :)

    onesteptoheidislife.blogspot.com
    Tossa vielä mun blogi, käy kattomassa ja kommentoimassa, jos kiinnostusta ja aikaa vaan löytyy :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiiitos! Aijaa, se voi olla että jostain tuntuu raskaalta mut ite en oo huomannu kyllä! Mut hyvä että sanoit niin koitan jakaa tekstiä enemmän erilleen :) mutta kiitos paljon!

      Poista
  9. Huippupostaus :-) oon ite ainakin ihan hemmetin pettyny jos mun tuntitavotteet ei täyty :-( pyrin 20h viikossa, mutta aina ei vaan ehdi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Niimpä, ja toi 20h on kyllä iso määrä (riippuu tietysti mitä kaikkea lasket siihen mukaan) ja ihan ymmärrettävää että ei aina vaan pysty sitä täyttämään! Mullaki on niitä viikkoja kun sitä liikuntaa tulee 15h ja niitä jolloin vaan 5 tai vähemmän.

      Poista
  10. Ihan sikaihana postaus! Mä komppaan Nelliä , tollanen olis tosi kiva!

    VastaaPoista
  11. Tosi kiva postaus! Nää treenipostaukset kyllä itelle antaneet todella paljon inspiraatiota liikkumiseen, ja on ehdottomasti suosikkeja!:) Sitten semmoista haluaisin kysyä, että tarkkailetko sinä ruokavaliota mitenkään erityisesti tuo treenailun lisäksi? Ja joo sori jos olet jo vastannut tähän aijemmin blogissa, olen aika uusi lukija :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa kuulla! Ihana että tulit kertomaan :) ruokavalioo en tarkkaile mitenkään kovin kriittisesti, mut tottakai pyrin terveellisesti syömään, paljon protskua, vihanneksia ja hedelmiä sun muuta mutta joskus sitä tietenki pitää herkutella kunnolla. Semmonen terve kontrolloiminen on hyvä! Ja en oo tainnut vastata, joten hyvä kun kysyit :)

      Poista
  12. Hei!

    Blogistasi tehty esittely on valmis ja löydettävissä täältä! Suosittelen tarkistamaan esittelyn vielä virheiden ja täydennysten varalta. Ihanaa syksyä!

    # Helmi (jokonappaa.blogspot.fi)

    VastaaPoista
  13. Ootko koskaan tehny meikkipostausta?Jos et,niin voisitko tehdä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En oo tainnu tehdä! Voin duunailla semmosta jossain vaiheessa kyllä, kiitos ideasta :)!

      Poista
  14. http://kuinkatsoisipeiliin.blogspot.fi/2012/09/top-8-blogit.html

    Tsekkaa ihmees tää postaus niin löydät itsesi sieltä :--)

    VastaaPoista