maanantai 11. maaliskuuta 2013

Treenimotivaation puutetta?

3

Viime viikon treenipäiväkirja:
MA: 1h 30min keskivartalotreeni
TI: 1h/11km hiihto, 20min verryttelyt, 55 miesten punnerrusta
KE: 1h lumikenkäily, vatsat + 60 miesten punnerrusta + venyttely 30min
TO: 1h/7,6km juoksu, 1h Jillian: No more trouble zones-lihaskunto
PE: Lepo/60 miesten punnerrusta
LA: 1h lumikenkäily, 20min/3km hiihto
SU: Lepo/60 miesten punnerrusta

2

Viime viikolla tuli kyllä liikuttua aktiivisemmin mitä pitkään aikaan. Treeni painottui kuitenkin ehkä aerobiseen liikuntaan ja kuntosali raskailla painoilla jäi kokonaan pois. Välillä ihan hyvä tehdä näinkin päin, tätä edellisinä viikkoina lihaskuntoa on taas tullut tehtyä enemmän suhteessa aerobiseen eli esim. juoksuun, hiihtoon tai kävelyyn. Punnerruksia oikeastaan tuli pumppailtua joka päivä toi 50-60 vähän riippuen, joka päivälle niitä en tosin merkannut. Halusin vähän treenailla tänpäiväistä koulun "punnerruskisaa" varten jossa yhteen putkeen meni 27! Oon ihan tyytyväinen vaikka kolmeakymppiä ehkä mielessä tavottelin. Kesälle sit enemmän tavotetta! Punnerrukset on kyllä semmosia missä kehittyy ihan silmissä kun niitä vaan jaksaa tehdä. Mä aloitin viime vuonna näihin aikoihin muistaakseni jostain 13 punnerruksesta ja nyt menee jo puolet enemmän!

Vaikka viime viikolla treenitunteja kertyikin paljon ja olin fyysisesti aika aktiivinen, hassua kyllä musta tuntuu että motivaatio ja into on pahemmin hukassa mitä vähään aikaan. Salille ei oikein huvittaisi lähteä koulupäivän jälkeen ja tuntuu että ei oo oikeanlaista fiilistä nyt urheilemiseen.. En haluais, että liikkumisesta tulis sellainen "pakko" tai taakka, jonka ajatteleminen inhottaa, vaan että se olis rentouttavaa ja haluaisin sitä tehdä. Viimeaikoina ei ehkä oo tuntunut siltä ja en oikeen tiedä mistä se johtuu. Tottakai aina liikkumisen jälkeen fiilis on mahtava ja rakastan treeniä, se on jo hirmu iso osa mun elämäntapaa mitä ilman en vois kuvitella olevani. Silti tuntuu että nyt joku mättää.

4

Monet varmaan miettii tässä vaiheessa että no, miksi sitten liikun jos ei tunnukaan hyvältä, mikset vaan pidä taukoa tai lopeta? Vastaus tähän on yksinkertanen ja taisinkin sen jo sanoa: liikunta on osa elämäntapaa ja tiedän että nyt tämmönen motivaationpuute ei johdu tavallaan siitä liikunnasta vaan se joku mörkö on vaan mun päässä. Tauko tai liikkumattomuus ei kyllä mun kohdalla tehoa, testattu on. Musta tuntuu että tauon aikana motivaatio vähenee vaan entisestään, se kynnys kasvaa koko ajan suuremmaksi lähteä sinne lenkille. Sitten myös se, että kuitenkin liikkuminen on mulle semmosta mitä oikeesti rakastan ja mistä saan takaisin energiaa vaikka se sitä kuluttaakin. Tuntuu että se mun kuluttama energia ei häviä musta mihinkään muuten kuin ehkä fyysisesti, se energia vaan siirtyy henkisessä olomuodossa mun pään sisään ja mahtava fiilis on taattu! Haen liikunnasta ensisijaisesti juurikin sitä hyvää fiilistä mutta tottakai mulla on myös tavoitteita. Haluun tuntea oloni hyväks omassa kropassa ja olla hyvässä kunnossa.

1

Oon varma että tää on ohimenevä ilmiö koska samanlaisia vaiheita nyt on ollut monta kertaa aiemminkin, näitä tulee ja menee. Halusin vaan sen takia kirjoitella tästä teille, että näätte etten mäkään ole mikään superenerginen urheiluhullu - ei multakaan löydy aina pelkästään niitä hyviä viikkoja hirveillä treenimäärillä enkä oo koko aikaa motivoitunut. Mun mielestä on tärkeetä myös kertoa tästä puolesta, ainaki mua itteäni helpottaa joskus lukea joidenkin reenailijoiden huonoista fiiliksistä tai huonoista treeneistä, koska silloin ymmärrän että ahaa, on näitä muillakin enkä oo ainoa motivaatio-ongelmien kanssa kamppailija. Uskon että myös teillä on joskus ollut samanlaisia fiiliksiä, joillakin huonompia ja joillakin helpompia. Tärkeetä on vaan itse tunnistaa se ja sit miettiä että mistä tää johtuu!

Miltä teistä lukijoista liikunta maistuu tällä hetkellä? Tunnistatko samoja piirteitä vai puhaltaako teidän motivaatiomerillänne ihan hurjat tuulet?

22 kommenttia:

  1. Mun motivaatio on kans aika hukassa..Tosin se voi johtuu siitä ,että heti kun alan liikkuu vähänkin enemmän heti menee paikat (selkä tai toinen polvi..) :(..
    Mutta millainen toi sun keskivartalo treeni on mitä olit tehnyt maanantaina? Haluisin tehä kans jotain tollasta, muttei hajuakaan että miten :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että :( tommoset vammat on kyllä niitä kaikista ikävimpiä eikä niille vielä edes voi oikein mitään! Ite oon sentään säästynyt niiltä, silti tuntuu ettei oo energiaa treenailla. Toivottavasti sun vaivat helpottaa!

      Toi maanantain treeni oli oikeesti tosi sekava, tein vähän randomisti kaikkea sekaisin ja totesin että suunnittelen ens kerralla vähän paremmin.. :D mutta tein youtubesta mm. jillianin 6week 6pack level ykkösen ja pari muuta videota ja sitten itekseni erilaisia liikkeitä niinku lankkuja, perusnostoja...

      Poista
  2. miten oot saanu ton maalattavan tekstin pinkiks? se on yleensä sinistä :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koodia vähän muokkailemalla! Kurkkaappa täältä ohjeet:

      http://koodiapu.blogspot.fi/2013/02/tekstin-maalauksen-muokkaaminen.html

      Poista
  3. Aiotko tanssia teijän päättäreissä poloneesin? Kenen parina?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo aion, tanssin Mikon kanssa :)

      Poista
    2. No, oishan toi pitäny arvata! D:

      Poista
    3. XDDDD siis oikeesti kuka katkeroitunut mikolta_pakit_saanut siellä kirjottelee...

      Poista
    4. En oo saanu Mikolta pakkeja - päinvastoin. Eikä ollu tarkotus edes sotkea Mikkoa koko asiaan. Oon pahoillani jos loukkasin sua!

      Poista
  4. Jep, uskosin että varmasti jokaisella on semmosia kausia, jolloin se treenaaminen ei innosta yhtään ja motivaatio hukassa. Mutta ei sitä kannata liikaa miettiä, menee vaan eteenpäin niin eiköhän se motivaatio kohta löydy.:) Toivosin postausta sun ruoasta, että mitä syöt ja miten paljon yms. Lisäksi ois kiva lukea siitä, ketkä on sun kauneusihanteita:)

    Sulla on tosi hyvä, inspiroiva ja jotenki raikas blogi! Tykkään kovasti:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nimenomaan, tämmösinä aikoina vaan turhauttaa ja tuntee ittensä jotenki hirveen laiskaks ja epäonnistuneeks, on fiilis ettei oo oikeutta tavallaa olla treenaamatta. Mutta joo, eteenpäin tosiaan mennään, uskon et kohta on taas ihan uudenlaista energiaa!

      Kiitos paljon postausideoista, kirjottelen varmasti jossain vaiheessa :) ajattelin toteuttaa ruokapostauksen esimerkiks yhen päivän aikana että mitä syön ja minkä verran + kuvat ainakin!

      Kiitoksia tosi paljon, ihana että tykkäät :)!!

      Poista
  5. Mulla ei oo hirveesti motivaatiota ja halusin heittää kaikki herkut ja yms.. pois mutta se tuntuu niin vaikeelta onko jotain vinkkejä siihen? Salilla käyn joka toinenpäivä. Ja sitten jos haluaa pudottaa painoa nopeasti onko siihenkin vinkkejä?:D

    ps. Ihana blogi!(:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun vinkki on se että pikkuhiljaa hyvä tulee! Herkkuja voi aina vähentää, mutta kokonaan pois heittäminen ei yleensä toimi. Aloita vaikka siitä että vältät herkuttelua viikolla ja viikonloppuna ehkä annat itelles luvan tai vaihdat herkut terveellisimpiin niinku vaikka hedelmiin! Kannattaa myös muistaa liikunnan monipuolisuus ja tehdä muutakin kuin salitreeniä, että innostus pysyy yllä ja kehityt. Painon pudottaminen nopeasti ei oo koskaan hyväksi vaan siinäkin vähän kerrallaan! Lisäks nopeesti painon pudottaminen saa yleensä vaan aikaan sen, että se paino lähtee lihaksista ja rasvaahan me halutaan polttaa! Puhtaampaa ruokaa ja monipuolista reenailua, se on kaiken a ja o!

      Poista
  6. paljon nousee penkistä

    VastaaPoista
  7. Mä oon vihdoin alkanu valmistautuun kesään ja rantapäiviin! Oon nyt kolmatta viikko jo käyny salilla ja innostus vaan kasvaa kokoajan. Nyt meinaa vaan kouluasiat jäädä puolitiehen kun ei riitä tunnit vuorokaudessa kaikkeen mitä haluisin tehä. Mutta ehkä mä tästä saan tasapainoteltua harrastukset, koulun ja nukkumisen kun vaan tarpeeks yritän! Eli täällä siis motivaatioo riittää :):)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä sinä!! Mahtavaa että joillakin reeni-intoo riittää, heitäppä vähän tännekin ;) se on kyllä kans ongelma mulla että aika ei meinaa vaan riittää.. Kauheesti kokeita ja kouluprojekteja pitäs saada pois alta. Mut siitä se pikkuhiljaa, kohta on jo kesä ennen ku huomataankaan!

      Poista
  8. Teiksä putkeen 60 miesten punnerrusta?:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En tehnyt, vaan 27 niinku tekstissäkin lukee :)

      Poista
  9. Teiksä putkeen 60 miesten punnerrusta?:)

    VastaaPoista
  10. Mulla on aika hyvä motivaatio liikkua mutta syömisen kanssa on vähän ongelmia kun en saa syödä paljoo mitään..

    http://laughandlipstick.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  11. oot kyl nii hyvän näköne! :)

    VastaaPoista