perjantai 5. huhtikuuta 2013

Ajatuksia urheilullisuudesta

ANONYYMI:
"Mua ihmetyttää kun sä aina kerrot niin treenaavasi ja teet ammattitasoisia postauksia urheilusta ja sun liikkumasi matkat on iha hulluja, mutta mun silmään sun reenaukset ei näy? :o"


Sain tällaisen kommentin toiseksi uusimpaan postaukseen, missä oli muutamia kuvia minusta ulkosalla. Vaikka kommentti oli ihan asiallinen ja tarkoitus tuskin oli loukata millään tasolla, herätti se silti mun päässä paljon "miettimisen" aihetta ja omia ajatuksia. Siks päätinkin, että kirjottelen aiheesta ihan oman postauksensa - osaksi sen takia että mulla on itelläni niin paljon sanottavaa aiheesta mutta myös asioita selventääksenikin ihan ylipäänsä.

DSC_0050

Kommentin tarkoitus jäi mulle vielä edelleenkin vähän hämäräksi, tai että mitä kirjoittaja tarkoitti "reenauksen näkymisellä". En tiedä, miltä mun pitäisi näyttää näillä treenimäärillä jotka ei kuitenkaan hivo taivaita tai onko joku tietty malli tai juttu, miltä urheilevan kroppa näyttää. Mulla itselläni on (harmikseni) suht raskas ruumiinrakenne luonnostani. Leveät hartiat, kapea lantio ja vyötärö jotka ei erotu toisistaan kuin muutamalla hassulla sentillä (=toisinsanoen oon suht tasapaksu). Lisäksi jaloista ja alakropasta muutenkin löytyy lihaksia sen verran, että kapeaan lantioon yhdistettynä se tietty ihanteellinen rako reisien välissä on aikalailla mahdoton tällä rakenteella. Mulla on siis tavallaan tosi ylävartalopainotteinen kroppa, enkä oo siro keijukainen vaikka muuten pieni olenkin. Kun nämä muodot määrää nimenomaan luusto eikä ne lihakset tai rasvaprosentti, on kroppaa vaikea lähteä muuttamaan.

DSC_0084

On hyvä muistaa myös se, että kuntotaso/urheilullisuus ja esimerkiksi hoikkuus ja hullun timmi kroppa ei aina kulje käsi kädessä. Vähän ylipainoinen ihminen voi ihan hyvin jaksaa juosta pidempään kuin minä ja ruumiinrakenteeltaan siro ja hoikka henkilö varmasti pystyykin juoksemaan lujempaa ja pidempään kuin joku aktiiviliikkuja vaikkei koskaan edes treenaisi. Tää riippuu pitkälti ominaisuuksista - joidenkin ruumiinrakenne on parempi juoksemiseen, joidenkin punttien nostoon. Mulla se on selkeesti jälkimmäinen. Hyvä kunto voi olla vaikka ylimääräistä olisikin, eikä hoikkuus tarkoita aina automaattisesti huippukuntoa - tämän kaikki varmaan ymmärtävätkin.

Enpä tiedä myöskään että väittäisinkö omia reenikirjoittelujani "ammattitasoisiksi postauksiksi". En oo missään vaiheessa opiskellut mitenkään urheilujuttuja vaan omien kokemusten ja lukemisten myötä tiedot päässä on lisääntyneet ja lisääntyy koko ajan. Jos joku asia oikeasti kiinnostaa, siitä jaksaa lukea vaikka kuinka! Tiedän, että tulevaisuudessa mun ammatti tulee jollain lailla sivuamaan urheilua. Haluan vaan muistuttaa, että en pyri kaikkitietävyyteen tai en halua antaa sellaista kuvaa itsestäni jos jotain urheilusta kirjoitan. On ihan miljoonia juttuja mistä en tiedä mitään ja oon vaan pelkkä aktiiviliikkuja. Myöskään minkäänlainen treenimäärillä tai juoksulenkkien pituuksilla lesoilu ei todellakaan ole tarkoituksena - tottakai on vaan huikeeta jakaa joku fiilis, jos on juossut ekaa kertaa koskaan 16km tai kympin alle tuntiin. Haluan olla mahdollisimman totuudenmukainen ja kertoa myös omista epäonnistumisista ja heikkouksista blogin puolella. Lisäksi treenitunnit tai määrät on mun mielestä sellaisia, jotka tehdään jokaisen omalla kuntotasolla eikä niitä sen kummemmin lähdetä arvostelemaan. Kaikki liikkuminen on aina upeeta.

DSC_0044

En yritä myöskään sanoa sitä, etteikö mulla olis yhtään ylimääräistä tai ettenkö vois kropalleni tehdä mitään - päinvastoin! Aina on kiinteytettävää ja ei mulla ole mitään sairautta mikä estäisi kiinteytymisen (haha, oliskin semmonen). Tietyt asiat kropassa kuitenkin vaan vaikuttaa älyttömän paljon siihen, miltä näyttää. Mua selkeesti pyöreämmän mutta kapeaharteisemman henkilön vieressä näytän isommalta, jos kuvassa näkyy pelkät hartiat. Jos kuva taas otettaisi vaikka vatsasta, ero olisi näkyvä. Tämä on karu totuus mille tosiaan ei voi oikein mitään, hartioita on vaikea lähteä kaventamaan. Fakta on siis se, että omalle luustolle ei voi oikein mitään ja se on opittava hyväksymään sellaisena kuin on!

Kuitenkin mulla on ainakin omasta mielestäni urheilullinen ja kiinteä kroppa. Lihaksia erottuu siellä sun täällä ja kyllä se sikspäkkikin sieltä kuoriutuis jos kunnolla alkaisin tekemään töitä sen eteen! Vatsalihasten erottuminen vaatii naisella kuitenkin melkosen alhaisen rasvaprosentin mikä taas ei ehkä oo hyvä juttu muiden juttujen oikein pyörimiselle meillä naisilla. Rasvaa pitäisi olla aina kuitenkin vähän, jotta hormonitoiminta pysyy kondiksessa! Mitään älyttömiä haubereita tai eightpäkkiä en kuitenkaan tavoittele, vaan semmosta sopuhtaista kroppaa missä on itsellä hyvä olla.

eestt

Muistetaan myös, että ruokavalio on suuuri osa siitä miltä näyttää. Hullun hyvä lihaserottuvuus saadaan aikaan vaan ihan järjettömällä duunilla, ja mä en kuitenkaan tähtää minnekään fitnesskisoihin vaikka leveet hartiat ja hyvät selkälihakset mulla sinne oliskin jo valmiiksi, ainakin melkein...(!!) Oon kuitenkin sen ikäinen, että mun mielestä mun ei tarvitse kituuttaa itteäni vähähiilarisella ruokavaliolla jossa ei syödä muuta kuin rasvatonta maitorahkaa ja raejuustoa tai ollaan ikuisella herkkulakolla. Jotta jaksaa treenata, on myös syötävä monipuolisesti - keho ei toimi ilman polttoaineita eikä myöskään ilman niitä hiilareita. Sitäpaitsi ruokahan on yks maailman parhaista asioista, josta pitää kyllä nauttia. Urheilua ei pidä ottaa liian tosissaan eikä varsinkaan tässä elämänvaiheessa, koska tahdon nimenomaan että se säilyy mukavana tekemisenä läpi elämän eikä pakkopullana tai pelkkänä tienä "täydelliseen vartaloon".

seisoooPS. Pikkuhiljaa irti seinästä!!!

46 kommenttia:

  1. Tää oli kyllä niin täynnä asiaa koko postaus. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, hyvä kuulla jos siltä tuntui! :--)

      Poista
  2. tosi hyvin kirjotettu postaus! sulla on just oikee asenne liikunnan ja ruuan suhteen,mikä varmaan monilla voi olla vähän retuperällä. ois huippukivaa saada sulta lisääkin ainakin joskus treenipostauksia! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon! Se on kyllä totta, tietysti itelläkin on paljon parannettavaa mut pikkuhiljaa. Yritän kirjotella aktiivisemmin myös reenijutuista, jos niistä ollaan kiinnostuneita :-)!

      Poista
  3. Hah en ymmärrä miks aina pitää yrittää piikitellä ja loukata.. Mulle tulee tosi paha mieli aina kun luen jonkun blogista ikäviä kommentteja. :-( Hyvä että jätät tollaset typerät kommentit omaan arvoonsa, oot upee ja sulla on tosi hyvä asenne, jatka samaan malliin! :-)

    En ookkaan aiemmin "uskaltanu" kommentoida, mutta sulla on tosi kiva blogi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sama juttu, en ymmärrä! Vaikka toi kommentti nyt ei pahimmasta päästä ollukaan niin pisti se silti mielen matalaks vähäks aikaa, mut nyt jo ihan eri fiilis ja iso kiitos kuuluu näille ihanille kommenteille! Voi ihana, kiitos hurjasti ♥ ja mahtavaa että kommentoit :)

      Poista
  4. Tosi asiallinen ja hyvä postaus! :) Nykyajan kauneusihanteet on mun mielestä kyllä vähän vääristyneitä, surullista että ihannoidaan vaan oikeesti tosi laihoja ihmisiä. Mulla on aivan samanlainen ruumiinrakenne kuin sullakin ja oon rotevalta iskältä periny sellaset geenit ja lihakset että jos jonkinmoista punttia ja painoa pystyy nostelemaan ilman mitään ongelmia :D

    Vaikka mulla on ollut sellaisia hetkiä että haluisin olla rakenteelta sirompi niin en kyllä kuitenkaan vaihtais tätä kroppaa mihinkään. En haluais olla sellanen joka on geeneiltä tosi laiha eikä lihasta saa mitenkään vaikka kuinka yrittäis, tätä kroppaa kun saa kuitenkin kehitettyä miten haluaa :) Sä olet tosi kaunis ja ainakin mun silmään toi urheilullisuus ja treenaukset näkyy todella hyvin! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikä, kiitos! Se on ihan totta ja se asettaa kauheesti paineita varsinkin just nuoremmille tytöille mikä on ikävää. Joo aivan sama juttu, iskältä nääkin hartiat on peritty :D jotenki ihana kuulla että wouu en oikeesti oo ehkä ainoo jolla ei oo semmosta täydellistä victorias-secret-mallista vartaloa!

      Sama juttu, se on totta! Mullaki on just semmonen kehonkoostumus että se lihas tarttuu tavallaan helposti ja saan sitä massaa kerättyä jos haluan, semmonen muokattava keho mitä just sanoit :) mutta kiitos hurjan paljon aivan ihanasta kommentista! ♥

      Poista
  5. Puhut asiaa! Ruumiinrakenteellensa ei voi mitään ja se asia on vain hyväksyttävä. Tuota kommenttia en kyllä oikein ymmärrä... Minun mielestäni sulla on oikein hyvä kroppa, sellainen terve urheilijan vartalo!:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sepä se, ne mahamakkarat on sit asia erikseen mille KYLLÄ voi tehdä jotain :D mutta kiitos paljon, et arvaa miten tommosen kuuleminen tekee hyvän fiiliksen! ♥

      Poista
  6. no huhhuh mikä kommentti! sähän oot ihan upeessa kunnossa, mut ainahan noilla anonyymeillä on helppoa nimettömänä arvostella muita.. :) tsemiii oot asiamimmi!;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ettää, sinäkin ihana! Anonyymit on anonyymejä, muistetaan se hei ;) äää kiitos ♥

      Poista
  7. Mää allekirjoitan niin joka sanan! Mulle on ihmetelty kans, et miksei tää sun kamala reenaaminen näy missään.. kyllä mää ainaki otin sen loukkauksena :-D Ja sitte ku äiti ja sen personal trainer kaveritki selitti mulle oikeeoppisesta ravinnosta, mutta mää en halua menettää syömisen iloa sillä, että laskisin kaiken mitä suuhun pistän. Jotenki kamalan stressaavaa tulis syömisestäki, ja mää en halua tehä kaikesta nii vakavaa ja haluan myös herkutella ! Liikun kuitenksi vain siks et se on huippua ja rakastan mun harrastuksia :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo niimpä, kyllä toikin kommentti vähän fiiliksiä latisti aluks ennen ku osas ottaa sen oikein! Tosi ärsyttävää, mun mielestä oma tyytyväisyys on kaiken a ja o eikä muiden pitäis alkaa kommentoimaan. Ruuasta ja herkuista pitää nauttia, vaikka tietysti kohtuus kaikessa :) se on tärkeintä, sulla on mahtava asenne ♥ jatka samaan malliin!

      Poista
  8. tosi hyvä kirjoitus, on kyllä niin totta! mun mielestä sulla on hyvä kroppa ja kyllä huomaa, että oot treenannu :) voisitko joskus tehdä postauksen siitä, että minkälaista ruokavaliota suunnilleen noudatat (esim. kuinka usein syöt herkkuja ja minkälaisia)?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apuaaa, kiitos ♥ tämmöstä kommenttia aina on ihan huikeeta kuulla. Voin toki tehdä, kiitos ideasta!

      Poista
  9. miten oot saanu tollasen laskurin tohon reunalle? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. http://countingdownto.com/ <-- sieltä vain tekemään :)

      Poista
  10. onneks löysin tän sun blogin, tää on aivan mahtava !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi sentään, kiitos! Ihana että löysit tänne :-)

      Poista
  11. Sä oot ihan huippu-hyvässä kunnossa mun mielestä!!!! Voi kun itsekin pystyisin tohon samaan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ettää! Tässä ei enää sanat kyllä riitä, kiitos kiitos kiitos :-) varmasti pystyt, ihan mihin vaan!

      Poista
  12. Tosi mahtavaa luettavaa koko postaus ja ihan täyttä asiaa puhut kyllä! :)Ja komppaan edellisiä kommentteja että näytät todellakin olevan hyvässä kunnossa ja näkee että oot treenannu !

    VastaaPoista
  13. Itselläni on myös aika raskas ruumiinrakenne luonnostaan. Leveät hartiat ja leveä lantio itseltäni löytyy, mutta vyötärö on kapeampi. Joskus minulla on ollut vaikeaa hyväksyä itseni ja oma ruumiinrakenteeni, mutta olen tässä viimeisen vuoden aikana alkanut pikku hiljaa hyväksymään itseni sellaisena kuin olen. Kovin urheilullinen en ole, koska motivaatio liikuntaa kohtaan on ollut aika alhainen, mutta viime aikoina se on alkanut kasvaa. :)

    Tämä postaus oli mielestäni todella hyvä, sillä puhuit asiaa. Olen samaa mieltä kanssasi oikeastaan kaikessa tämän postauksen osalta. Ja musta ainakin treenauksen jäljet näkyy sussa jo hyvin. :) Tsemppii sulle sinne! Toivottavasti sait jotain selvää tästä kommentista, sillä jotenkin tämän muotoilu ja kirjoitus oli vaikeaa, kun en osannut muotoilla ajatuksia sanoiksi, mikä on yleinen ongelma minulle. :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan :) meitä löytyy tosi moneen eri lähtöön ja se onkin ihan luonnollista että kaikki ei ole sellaisia mukamas täydellisiä ruumiinrakenteeltaan, siroja keijukaisia. Kaikki ollaan arvokkaita just tämmösinä mitä ollaan, ihanaa että säkin alat pikkuhiljaa hyväksymään itsesi! Tiedän et se on vaikeeta joskus mutta loppujen lopuksi on paljon mukavampi elää "sovussa" itsensä kanssa :)

      Kiitos paljon sulle Aino! Sain kyllä, ihan selkeä kommentti tää oli mun mielestä! Ei oo aina niin helppoa tuottaa monimutkaisen pään monimutkaisia ajatuksia sanoiksi, tiedän tunteen :)

      Poista
  14. Tykkäsin paljon tästä postauksesta, oot hyvä kirjottamaan. Sulla on hyvä asenne urheiluun ja ruokavalioon :) Oon monesta asiasta sun kanssa niin samaa mieltä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia sulle! Yritän parhaani, hihi :-) hyvä kuulla!

      Poista
  15. Ooot niin oikeessa.. kaikilla on sitäpaitsi on omat syyt urheiluun ja siihen, mistä motivaation saavat. Urheilua kumminkin voi harrastaa sen takia, että siitä tulee hyvä olo, jaksaa paremmin ja kunto nousee, eikä vaan laihdutuksen takia...
    Kaikki ihmiset ovat sitäpaitsi vartaloltaan niin erilaisia, ja terveys menee minusta ainakin ulkonäön ohi! (= Mun silmään sun vartalossas ei oo ainakaan mitään vikaa.. mitä siitä jäisi sitten tilalle kun lihaksetkin surkastuisi vaan :DD

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niinpä, niinpä! Täyttä totta joka sana, en ymmärrä miks urheilu yhdistetään aina ensimmäisenä siihen että laihduttaa - monesti oon kuullut ihmettelyjä että "miks oot laihiksella" jos oon kertonut liikkumisistani. Siis what?! Se ulkonäkö tulee siinä hyvän fiiliksen ja kunnon ohella, jokaiselle eri tavalla. Voi kiitos, ihana kommentti täynnä asiaa :')

      Poista
  16. Tosi ihailtavaa että sun ikäinen pystyy näin asiallisesti vastaanottamaan vähän ikävämmänkin palautteen! Sulla on kyllä hyvä kroppa, ja niinhän se on että kaikki on erilaisia :)

    Lisäksi täytyy sanoa, että suunnilleen saman ruumiinrakenteen omistavana olen pitkään stressannut juuri mun reisiä, kun se "ihanteellinen rako" puuttuu. Nyt tajusin ettei se olisi minullakaan terveen kokoisena mahdollista, vaan vaadittaisiin tosi rankka laihdutus ja lihasten pois saanti. Kiitos tästä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että :) tottakai otin aluks kommentin vähän itseeni mut sitten asennoiduin vaan oikein, pakko se on! Tommosia huuteluja tulee ja menee varmasti vielä monta kertaa :) kiitos!

      Niinpä! Sitäpaitsi mun mielestä lihaksikkaat, sopusuhtaiset reidet on paljon ihanteellisemman näköset kuin semmoset tikut vaikka rako löytyiskin! Siitäkin on tunnuttu tekevän liian ihannoitava juttu.. Eipä kestä, kiitos itsellesi ♥!

      Poista
  17. Sun blogis pääs mun 'Linkkaa blogisi' postaukseen :-)

    http://riikka-rememberme.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  18. En voi tajuta miten pystyt kirjottamaan noin hyvää tekstiä!! Enkä yhtään ihmettele et sulla on noin monta lukijaa :))

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha voi että, ihana :)! Kiitos tsiljoonasti ♥

      Poista
  19. Kuinka pitkä oot?:) mulla on vähän sama juttu et oon tämmänen tasapaksu..:( mut sulla on hyvännäkönen kroppa! t. kateellinen:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oon 163cm tappi :D! jep meitäkin löytyy, mutta se ei silti estä sitä etteikö oltais hyvännäköisiä! Pitää vähän romuttaa kauneusihanteita ;D voi kiitos, älä turhaan ole!

      Poista
  20. Tosi hyvä postaus, oot tosi kypsän olonen tyttö :)
    Jatka samaan malliin, ja mun mielestä sun kroppas on hyvä just tollasena!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, ihanasti sanottu! Tästä mennään eteenpäin, vielä on tavotetta kyllä ;)

      Poista
  21. tosi hyvin kirjotettu postaus ja täyttä asiaa! ja kyllä susta huomaa että oot treenannu:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti paljon :) toivottavasti, sen verran on kyllä duunia tehtykin vaikka vielä on tosiaan matkaa tavotteisiin!

      Poista
  22. miks kaikkia viehättää se rako reisien välissä? taino kaikkia ja kaikkia.. mut mulla on se, enkä tykkää yhtään! voisin lahjottaa jollekin:D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha! Mua ei kyllä henkilökohtasesti miellytä mut se tuntuu olevan monen mieleen nykyään..!

      Poista