sunnuntai 26. toukokuuta 2013

Jälkipoltosta ja viikon treenipäiväkirjaa!

DSC_0925

Mulle tuli Viron reissun jälkeen ihan kaamee flunssa, ja en oo päässyt siitä kunnolla eroon vieläkään. Meni siis treenit ja kaikki aivan sekaisin ja piti vaan pitää taukoa ja koittaa lepäillä pahimman köhän ohi. Oon aina yrittänyt pitää pään kylmänä kun tauti on iskenyt ja pysähtynyt lepäämään. Kipeenä urheileminen, samoin kuin vaikka tosi väsyneenä, ei oo millään lailla hyödyllistä. Treeniteho on matalalla ja vaarana on taudin paheneminen tai totaalinen itsensä loppuun ajaminen. Keho polttaa kaloreita kipeänä ollessa vaikka makaisit koko päivän sohvalla, koska se tekee hommia saadakseen pöpön pois. Tähän vielä päälle normaali päivittäinen aineenvaihdunta - älä siis luule että pelkästään liikkuessa poltetaan kaloreita! Kun liikut, syöt ja lepäät oikein, maksimoit oman kalorinkulutuksesi.

DSC_1011

Urheilu kuluttaa kaloreita, okei. Kulutus ei kuitenkaan tyssää samantien siihen, kun viet puntit paikoilleen tai otat ensimmäisen kävelyaskeleen juoksulenkin päätteeksi. Kaikki urheilusuoritukset aiheuttaa myös jälkipolttoa kropassa - jotkut enemmän, jotkut vähemmän. Tämä tarkoittaa sitä, että kulutat kaloreita treenin jälkeen lepotilassa normaalia enemmän. Jälkipoltto johtuu siitä, että urheilusuoritus on tehostaa hormonitoimintaa ja näin ollen aineenvaihduntaa.

DSC_0834

Kovimman jälkipolton aiheuttaa ehdottomasti kuntosalitreeni - se voi polttaa seuraavien kolmen päivän aikana jopa tuplasti enemmän kaloreita mitä itse treeni. Huimaa, eikö? Myös kovatehoiset intervallitreenit ja aerobiset saavat aikaan huiman jälkipolton. Kävelylenkki tai tasaiseen tahtiin hölkötelty lenkki ei aiheuta niin suurta polttoa jälkeenpäin, mutta polttoa jokatapauksessa. Mitä enemmän tehoa treenissä, sitä suurempi jälkipoltto ja palautumisaikakin on!

PicMonkey Collage

Viikon treenit:
Maanantai: 40min/5,4km juoksulenkki (mäkivedot & spurtit)
Tiistai: 45min kuntopallotreeni, 30min voimavatsat, 30min futistreenit
Keskiviikko: 45min futistreenit
Torstai: 1h salitreeni, yläkroppa
Perjantai: 1h 30min futistreenit/lepo
Lauantai: 1h 23min/14km juoksulenkki
Sunnuntai: 1h 10min salitreeni, alakroppa+selkä

Näiden lisäksi iltaisin venyttelyä ja fysioterapeutin määräämiä liikkeitä! En unohda venyttelyitä lenkkien tai salin jälkeen, mutta en myöskään merkkaa niitä treenipäiväkirjaan. Koulussa on myös kertynyt muutama tunti tanssiharkkoja lauantain koetusta varten!

Hitsiläinen, viimeistä viikkoa viedään! Nyt nopeesti unten maille ja valmistautumaan touhuntäyteiseen viikkoon. Tsemppiä ihanat!


14 kommenttia:

  1. huippu postaus! en tiennytkään tällaista:) tykkään niin näistä sun blogin kuvista, jee, hyvähyvä:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Arvelinki että tästä olis hyvä kirjottaa, monikaan ei tiedä asiasta ja kuitenkin tärkee juttu :-) ihanaa, nyt mulla on onnistunut olo! ♥

      Poista
  2. voi namii rupes tekeen mieli vihanneksia ja dippiä, pakko huomenna vähä herkutella!! :)

    http://therecklessandthebravee.blogspot.fi/

    VastaaPoista
  3. kiva blogi!(-:
    http://neeaerika.blogspot.com

    VastaaPoista
  4. Oi, Erämaan armoille! Pakko kysyä: piditkö leffasta? Se on mun suosikkeja. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuva on jo vanha (hyödynsin arkistojen kätköjä...), mutta leffan oon kyllä kattonut! Tosi omanlainen ja puhutteleva elokuva, mitä ei kyllä heti tehnyt mieli kattoa uudestaan vaan vaati jonkun verran aikaa sulatteluun. Mut tykkäsin kyllä!

      Poista
  5. mitä noi futistreenit meinaa? pelaatko sä ihan jossain joukkueessa vai mitä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koulussa harkataan torstain peliä varten vaan, meillä on perinteinen matsi naapurikuntaa vastaan!

      Poista
  6. Tosi kivaa postausta taas kerran, niinkuin aina! :) Mä olin kans flunssassa pari viikkoa sitten enkä päässyt pitkään aikaan urheilemaan kunnolla. Sitten kun kykenin taas lenkkipolulle ja salille, luulin että mä en jaksais salilla tehdä mitään niillä painoilla mitä normaalisti teen. Kappas, jalkaprässiin ja kyykkyihin menikin reilusti 20 kiloa enemmän painoa kun normaalit määrät ei tuntunu enää missään, eli pidemmät tauot on näköjään aika hyödyllisiä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon Miisa! Vautsi, huisin hyvin! Niinhän se on, että lihas kasvaa levossa, ei siis ihme toisaalta! Eikä se lihasmassa todellakaan katoa parin viikon aikana minnekään :-) tauot tekee oikeesti hyvää kun osaa pitää niitä oikeaan aikaan!

      Poista
  7. Vastaukset
    1. Ei oo valitettavasti, pahuksen Nokia :-(

      Poista