lauantai 28. joulukuuta 2013

Suuri treenipostaus - vuosi 2013



Tämä vuosi treenien osalta on ollut kyllä ylivoimaisesti aktiivisin ja tehokkain tähän mennessä. Oon myös kehittynyt sen mukaisesti. Tämä vuosi viimeistään todisti sen, että urheilusta on tullut mulle ihan itsestäänselvä ja pysyvä elämäntapa. Kahta viikkoa pidempiä treenitaukoja ei oo ollut yhtäkään kun tutkailin treenikalenteria ja silloinkin tottakai hyötyliikuntaa on tullut harrastettua. Sairastelut ja muut esteet tietenkin erikseen - silloin on vaan pakko huilia vaikka motivaatiota olisikin. Liikunta on semmonen juttu, mikä kuuluu mun arkeen, auttaa hallitsemaan stressiä, jaksamaan paremmin koulussa, voimaan ihan yleisesti paremmin.. Ihan uskomaton elämänlaadun parantaja. Sen tärkeyden huomaa vielä paremmin silloin, kun ei ole liikkunut. Olo on aivan erilainen treenittömän viikon jälkeen kuin sellaisen viikon, milloin on ollut sopivasti aktiivinen.



Vuoteen on sisältynyt takaiskujakin. Heinäkuussa pysähdyin hetkeksi ja totesin että energiat on jotenkin vähissä. Olo tuntui väsyneeltä, lihaksia hapotti pienetkin ponnistelut, sykkeet nousi korkealle ja olo oli voimaton. Motivaatio oli hukassa ja tulevat treenit enemmän ahdisti kuin innosti. Palautuminen vei aikaa ja ruokahalu ailahteli. Selkeitä ylikunnon tai ylirasitustilan merkkejä, joita onneksi tunnistin ajoissa. Keväällä ja kesällä treenailin innokkaammin kuin koskaan ennen, kunto kohosi ja oli tietynlainen nousukausi meneillään urheilun suhteen - varmasti aika tyypillistä tolle ajanjaksolle. Ehkä se kulutti liikaa, ja syksyn lähestyessä kroppa ei enää pysynytkään vauhdissa mukana. Väsymyksestä huolimatta treenasin kovaa enkä huomioinut heti uupumuksen merkkejä.



Ylikuntoa tai ei, mutta onneksi mitään pahempaa ei ehtinyt kehkeytyä! Parin viikon täyslevon jälkeen pääsin jo taas takaisin normaalin treenailun makuun. Oli pakko opetella tunnistamaan että laiskottaako vai onko oikeasti huilin paikka. Myönnän olevani tosi huono siinä yhä edelleen, ja en edes lähde arvailemaan montako kertaa oon mennyt salille silloin kun olis ollut parempi jättää väliin. Urheilu on kuitenkin juttu josta saan hirveen määrän jaksamista päivään. Aina ajattelen rankan koulupäivän jälkeen, että salilta saan varmasti energiaa. Uudenvuodenlupaus voisi liittyä vaikka itsensä parempaan tutkimiseen ja kuuntelemiseen.



Syksyllä aloitin lukion Lahdessa ja sen myötä myös paremmat salimahdollisuudet avautuivat. Ensimmäiset kuukaudet kävin juoksemassa, jumppailin kotona ja kävin muutamia kertoja aina salilla kertamaksulla. Pidemmän päälle se olis tullut tosi kalliiksi, joten aloin suunnittelemaan salikortin ostoa. Päädyin lopulta Fressiin asiakkaaksi ja päivääkään en ole kyllä katunut. Ilman tota salikorttia en tiedä mitä tekisin, se on henki ja elämä! Salilla tulee käytyä kyllä oikeestaan joka päivä viikolla. Viikonloppuna kotiin tullessa voi ottaa vähän rennommin ja esimerkiksi lenkkeillä, koska täällä on siihen paremmat mahdollisuudet.



Salilla mulla on kolmi-nelijakoinen ohjelma. Oon todennut että ehdin treenaamaan tarpeeksi hyvin korkeintaan kolme lihasryhmää kerralla - yleensä en sitäkään. Tyypillinen jako on seuraavanlainen - jalat, rinta ja hauis, ojentajat ja olkapäät, vatsa ja selkä. Vatsa- ja selkätreenin paikka vaihtelee eikä ole niin säännöllistä mitä muut treenit, joita tulee aina vähintään se kerta viikkoon. Säännöllisen ohjelman ja treenin myötä oon kyllä kehittynyt tosi paljon. Hauberi on kasvanu, olkapäät pyöristyny ja kroppa muutenkin kiristynyt. Yes yes! Nyt vuodenvaihteessa olis kyllä ohjelman vaihtamisen paikka, sen verran kauan on tolla samalla tullut kiskottua. Salilla reenaaminen on kyllä semmonen mihin jää koukkuun. Tulokset ja kehitys vaan motivoi ja joka kerta, kun voit iskeä lisää painoa tankoon olo tuntuu voittajalta!



Aerobisen liikunnan osuus on ehkä vähentynyt salilla ravaamisen myötä. Kova aerobinen liikunta ja sali on vähän ristiriidassa keskenään, koska aerobinen hävittää pakostikin vähän lihasmassaa. Silti se on tärkeetä ja minä ainakin tarviinkin sitä ihan säännöllisin väliajoin! Kunnon hengästyminen ja sykkeiden nouseminen on samaan aikaan niin hirveetä ja ihanaa. Intervallit, HIIT:it ja peruskestävyystreenit on hyvä pitää omassa treenikalenterissa mukana. Aloitan jokaisen salitreenin juoksemalla 10min reippaasti ja pyrin lopettamaan samoin. Juoksen lenkkiä ulkona vauhtia vaihdellen (joskus peruskestävyyttä eli suht tasaseen tahtiin 5-10km, joskus esim. mäkivetoja tai intervalleja), teen HIIT-treenejä ja käyn esim. bodycombatissa, mistä on muodostunut ihan lempparitunti! Uuden vuoden alkaessa aerobisen lisääminen voisi olla myös ajankohtainen parannus omaan liikuntakalenteriin.



Vuosi 2013 oli kyllä kehittymisen, itsestään oppimisen ja mukavuusalueen ulkopuolelle menemisen vuosi. Liikuntataustaa ei koskaan voi olla liikaa. Vaikka oon urheillut pienestä asti, aina oppii uutta ja kehittyy vanhoissakin jutuissa. Miten oma kroppa reagoi treenaamiseen, mitä se tarvitsee, mitkä venytykset sopii mulle, kuinka kyykätään oikein jne. Vielä on paljon oppimista ja juttuja missä pitää kehittyä, mutta sehän se just motivoi! Kehitys loppuu tyytyväisyyteen. Tottakai itseään saa ja täytyy rakastaa sellaisena kuin on juuri nyt ja itseensä saa olla tyytyväinen, mutta aina löytyy juttuja missä voisit olla vieläkin parempi.



Jos tuntuu, että tämä vuosi oli sun osalta huono, et jaksanut liikkua, et ole tyytyväinen itseesi sellaisena kuin olet tai ajattelit "pitäisi varmaan alkaa käymään salilla", "pitäisi tehdä asialle jotain", älä lannistu. Menneitä on turha murehtia ja energia kannattaa käyttää mielummin tulevaisuuden suunnittelemiseen ja ennenkaikkea unelmien toteuttamiseen. Nyt on sun tilaisuus ottaa itseäsi niskasta kiinni mikäli koet sen olevan tarpeellista. Älä keksi enää tekosyitä tai huijaa itseäsi - se estää ainoastaan sun omaa kehittymistä. Innosta kaveri hankkimaan sun kanssa salikortti, kysy neuvoja paremmin tietäviltä, osta kotiin kahvakuula.. Pieniä juttuja joilla voi olla suuret vaikutukset. Loppujen lopuksi se ratkaiseva tekijä löytyy sun pään sisältä. Päätä, että nyt loppu laiskottelu. Päätä, että urheilet vähintään kolme kertaa viikossa. Et luovuta, vaikka kaikki ei heti onnistuisikaan. Aloittaminen on se avain, jonka avulla voit avata sen kehityksen ja hyvinvoinnin oven.
Just do it.

Yhteenveto vuoden treeneistä

20 kommenttia:

  1. Tosi kiva tää postaus! Sulla kyllä sitten tota motivaatiota riittää, se on oikeesti tosi ihailtavaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Voi ei sitä aina riitä, mutta kiitos :-) vaikeempiakin aikoja tulee väistämättä eteen!

      Poista
  2. vähän kiva postaus! sain taas "elämäniloni" takaisin ku luin tämän:) itse treenaan sen kymmenisen tuntia viikossa ja tänään tuli täydellinen epäonnistuminen... joten tämä postaus osuin juuri oikeaan saumaan! en luovuta ja pidän kiinni unelmistani, kiitos! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, ihana jos tää osu oikeeseen paikkaan ja sait tästä taas tsempit! Tosiaan epäonnistumisia tulee vastaan ihan väistämättä, mut niistä mennään yli tahdonvoimalla :-) nimenomaan, siitä elämänohje kaikille ♥

      Poista
  3. Upee postaus! Ihanaa kattoa kuinka joku jaksaa olla nuin aktiivinen vastoinkäymisistä huolimatta. Tsemppiä sulle uuteen vuoteen ja toivottavasti jatkat tätä bloggausta vielä pitkään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toisaalta ne vastoinkäymiset tsemppaa jatkamaan ja haluamaan parempaa :-) kiitos paljon ihanista ja tärkeistä sanoista!! ♥

      Poista
  4. Ois hienoo jos voisit tehdä semmosen postauksen missä kertosit miten kannattas syyä vaikka salin, jumpan tai juoksulenkin jälkeen ja miten muutenki kannattais syyä urheilupäivinä ja lepopäivinä :)

    VastaaPoista
  5. Nää urheiluaiheiset postaukset on tosi kivoja, näitä sais olla enemmänkin! Tsemppiä sulle treeneihin :) !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koitan näin uuden vuoden koittaessa olla näitten kanssa aktiivisempi! :-) kiitos paljon!

      Poista
  6. Löysin sinun blogisi tänään ihan sattumalta. Ensimmäisenä kohdalle osui tämä huippu hyvä, motivoiva ja ajatuksia herättävä teksti. Jäin totaalisesti koukkuun sinun blogiisi! Osasit hyvin kuvailla ajatuksiasi, olet tosi taitava kirjoittaja! :-) Minä myös toivon (parin edellisen tapaan) postausta syömisistäsi, treenin jälkeisestä palautuksesta ja lepopäivien/herkkupäivien syömisestä :) ps. Sait minusta uuden lukian ehdottomasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihana, ihana kommentti kertakaikkiaan! Kiitos tosi paljon, niin motivoiva kommentti mullekin että jaksan tehdä sitä mitä teen (bloggaan) vielä aktiivisemmin! Idea laitetaan korvan taakse nyt kun jo useampi sitä toivoikin :-) tervetuloa, toivottavasti tykkäät!

      Poista
  7. Ihana postaus! Ite alotin tänä vuonna treenaamaan :-) Joskus vuoden alkupuolella kävin lenkeillä ja aloin osallistumaan enemmän koululiikuntaan. Kesällä katoin enemmän mitä söin ja kävin juoksemassa paljon, hankin urheiluvaatteetkin. Syksy meni samaa rataa, mut se alko jo kyllästyttää.. Niinpä marraskuussa hankin itelleni salikortin. Kävin eka ohjauksessa ja sain oman saliohjelman ja nyt alan varmaan lenkkien lisäks käymään salillaki enemmän :-) Oon kans huomannu et jaksan heti paljo paremmin ku urheilen, vaik tää onki vasta alkua mulle, mut eteenpäin mennään kokoajan ja kehitytään ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Huippuhyvältä kuulostaa, jes! Oot ottanu jo ison ja tärkeen askeleen kun oot päässyt alkuun ja kokeillu jo erilaisia liikuntamuotoja. Ja tosi arvostettavaa kanssa ettet ekan kyllästymisen jälkeen jättänyt hommaa siihen vaan sitkeesti ajattelit kokeilla jotain muuta, wou! :-) upeaa! Tsemiä tän vuoden reenailuihin :)

      Poista
  8. Tosu mukava postaus! Hienoa että motivaatiota tuntuu sinulla riittävän urheiluun, opiskeluun kuten myös tähän blogiin! :-) tsempit ens vuoteen!!
    Minäkin tykkäisin jonkunlaisesta ruokavalio postauksesta, se kun on itellä tosi hakoteillä vaikka urheilija olenkin..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoskiitos paaaljon! Motivaation määrä se heittelee aika radikaalisti, välillä on parempia päiviä ja välillä taas ei jaksais mitään! Mutta niitä tulee ja menee :-)

      Poista
  9. Ihan super postaus! (: Tuli ittelle ihan hinku treenaamaan jo. Kunhan tää nuha hellittää niin pääsen saliohjelmani kimppuun :)
    Ja ihana tää blogin ulkoasu! Huomaa että oot panostanu. Jään seuraamaan!

    http://essi-tuulia.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitti paljon! Jes, tsemppiä treenailuihin, nuha on aina inhottava pidättelijä :(

      Poista
  10. Millä oot tehny ton yhteenvedon vuoden treeneistä? (: Kiva postaus! (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Otin print screeniä vaan mun heiaheia.comin tilastoista! :-)

      Poista