torstai 30. tammikuuta 2014

Opiskelumenestyksen salaisuudet

9586676657_4ef3322e0b_c

Usein multa kysytään, että miten oikein opiskelen kun saan niin hyviä numeroita. "HIKKE!!!"- huutelut on tuttuja jo ala-asteelta ja niille on oppinut pyörittelemään päätään. Kaikki ei kuitenkaan aina ole niin mustavalkoista. Opiskeleminen ja uusien asioiden oppiminen on ollut aina mulle tosi helppoa, mukavaa ja vaivatonta. Ihan koulun ulkopuolellakin - koen uuden oppimisen mukavaksi haasteeksi enkä stressaavaksi tai mahdottomaksi. Myönteinen asenne oppimiseen on varmasti ollut yksi suurimmista vaikuttajista siinä, miksi opin helposti ja nopeasti ja sen kautta menestyn myös koulussa.

Hyvä muisti mulla on ollut aina, ja erilaiset tiedot jäävät mun päähän ja esimerkiksi liikkeet lihasmuistiin. Nyt lukiossa oon huomannut, että mulla on myös jonkun sortin valokuvamuisti - jos muistan jonkun kirjan sivun tai etenkin jonkun kuvan samalta sivulta, muistan oikeastaan kaiken mitä sivulla lukee ja mitä aihetta asia käsittelee. Kätevää, kyllä, varsinkin esseitä kirjoittaessa kun pitää palautella mieleen isompia kokonaisuuksia.

student

Hyvän muistin lisäksi osaan kirjoittaa - kirjoittaminen on mulle yhtä helppoa kuin käveleminen ja ilmaisen itseäni ja tietojani selkeesti paremmin tekstin kautta. Usein ärsyttää, että jonkun asian osais muotoilla paremmin tekstinä kuin sanoa ääneen. Tulee tilanteita, milloin ajattelen että näin tän kirjottaisin, mutta miten ihmeessä sanon sen? Jotenkin kirjoittaminen ja puhuminen on mulle kuin kaksi eri kieltä.

Koska kirjoittaminen sujuu, esseet ja muut pitkät vastaukset ei tuota minkäänlaisia ongelmia. Löydän oikeat sanat paljoakaan miettimättä ja tekstin jäsentely tulee automaattisesti. Vaikka aina painotetaan esseiden suunnittelua ennen kirjoitamista, itse en koe sitä tarpeelliseksi. Joillakin suunnittelu taas voi olla välttämätöntä ja vaikuttaa olennaisesti vastaukseen. Mulle taas riittää, että luen aiheen mistä pitää kirjoittaa, uppoudun hetkeksi miettimään asiaa ja sitten alan kirjoittaa. Käsitekartta aiheesta on kattavana mun päässä, eikä se häviä sieltä sillä aikaa kuin kirjoitan - päinvastoin - yleensä se vaan kasvaa kun asioita muistuu koko ajan lisää mieleen.

student2

Mietin välillä huvittuneena, että kenen lukiolaisen mielestä koulunkäynti on oikeesti mukavaa. Tuntuu että aina kaikki valittaa että ei jaksa, tylsää, ei kiinnosta, koeviikot on kuolemaa, olispa jo ohi, kunhan läpi pääsee. Jep, varmasti lukiossa on myös niitä joiden oli ikään kuin "pakko" valita se vaihtoehto ja siksi moti ei ehkä oo korkeimmillaan. Siellä kuitenkin on myös mun tietääkseni niitä, jotka on ihan vapaaehtoisesti sen valinneet. Miksei opiskelu ja uuden oppiminen vois olla hauskaa? Ihmetyttää, miksi koulusta on tehty niin suuri mörkö. Tottakai lukiossa on sellaisia aineita mitkä ei kiinnosta ja pakolliset kurssit mennään enemmänkin suorittamalla läpi, kuin halulla oikeasti oppia. On niitä mullakin! Miksi joillakin tuntuu sitten olevan joka aineen kohdalla sama ongelma - eikö mikään sit kiinnosta?

Omasta mielestäni opiskelu on tosi mukavaa. Pari päivää sitten bilsan koealuetta lueskellessani lukeminen oikeasti tuntu mielenkiintoselta ja kivalta. Bilsa on yks mun lempiaineista ja siihen mulla on älyttömän suuri motivaatio, koska aion sen myös kirjoittaa ja tiedän sitä tarvitsevani tulevaisuudessa. Huvittuneena ajattelin, että monen mielestä oon varmasti pähkähullu. En suoraan sanottuna ole koskaan kuullu, että joku olis sanonut lukeneensa innolla kokeisiin.

8717039385_b123333870_c

Mun suurimmat vahvuudet on aito kiinnostus oppimista kohtaan ja sen kokeminen mukavaksi. Hyvä muisti auttaa muistamaan edellisiä juttuja ja yhdistämään niitä vanhoihin, jo opittuihin juttuihin. Kirjoittaminen auttaa älyttömästi, ihan jokaikisen aineen kohdalla. Saattaa ehkä tuntua epäreilulta, että mulla on näitä vahvuuksia mitkä tekee hommasta melkeinpä helppoa. Mun ei tarvitse kuluttaa todellakaan kaikkea vapaa-aikaani koulujuttujen kanssa, vaan pieni tehokas aika riittää. Koulu ei ole mulla tärkeysjärjestyksessä se ensimmäinen, vaan oma hyvinvointi. Siihen tottakai liittyy myös se, että koulussa menee hyvin.

Tämä postaus osuikin sopivasti koeviikon keskelle ja varmasti monella on parasta aikaa meneillään valmistautuminen johonkin kokeeseen. Mulla oli maanantaina matikka, keskiviikkona biologia ja tänään historia. Huomenna musiikki ja ensi viikolla vielä yhteiskuntaoppi ja englanti. Miten sitten luen koeviikolla? Mun koeviikon urakkaa helpottaa sanoinkuvaamattomasti se, että oon ollut koko kurssin ajan aktiivisesti perillä mitä ollaan käyty ja lukenut kappaleet tunnin jälkeen. For real, muuta ei vaadita siihen että sun stressi on sata kertaa pienempi koeviikolla ja että opit asiat. Jos muutaman sivun lukeminen koulun jälkeen tuntuu ylivoimaiselta ja hirveältä, mieti mitkä on sun fiilikset kun koeviikko koittaa. Ja sitten luet vaan sen kappaleen.

9586676921_ee15e466c5_c

Mun kokeisiinlukutekniikka on muotoutunut pikkuhiljaa, ja nyt tiedän tasan tarkkaan mikä mulle sopii. Noudatan melkein aina samaa kaavaa. Koska opin kaikista parhaiten niin että kirjoitan itse asioita ylös mitä osaan ja muistan, kirjoitan myös kokeisiin valmistautuessa. Reaaliaineissa luen ensin pidemmän pätkän kirjasta, jonkun kokonaisuuden, ja sitten kirjoittelen siitä jonkunlaisen tiivistelmän. Vähän ku kirjottaisin esseetä aiheesta. Helpottaa huomattavasti koetilanteessa, kun oot jo tavallaan kirjottanut aiheesta. Matikassa lasken jos tarpeellista, kielissä perus kieliopin ja sanaston kertaamiset.

Muistettakoon, että jokaisella on eri tapa oppia ja erilaiset valmiudet ja resurssit oppimiseen. Joillain on oppimisvaikeuksia, mikä on oikeesti tosi harmillista. Toiset vaan joutuu tekemään enemmän töitä kuin toiset ja jotkut saa hyviä numeroja paljon helpommin. Kaikilla on siltikin mahdollisuus pärjätä ja tehdä opiskelusta mukavaa, jos vaan haluaa! Muistetaan tämä eikä masennuta, kun tuntuu ettei kaikki heti suju täydellisesti.

18 kommenttia:

  1. oii ihana postaus !:):)

    VastaaPoista
  2. Heei, minä ilmottaudun yhdeksi innokkaaksi kokeisiin lukijaksi! (Siis itseä kiinnostavissa aineissa.. :D) Tässä tekstissä oli taas ihan hirveesti asioita mistä tunnistin myös itseni ja hei, ihanaa kun joku muukin on sitä mieltä että opiskelu ja uuden oppiminen on oikeesti kivaa ja antoisaa ja palkitsevaa, jee ja lukio on kyllä mahtava paikka, enkä itsekään ymmärrä niitä ainaisia valittajia! O.o Oon kyllä kuitenkin vähän kade sun luontevalle tekstintuottamiselle ja hyvälle muistille! (x Mutta varmaan oikeesti tosi hyödyllisiä taitoja ja ominaisuuksia. (:

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo no sama juttu täällä! Jes ihanaa että oikeesti löytyy myös innokkaita opiskelijoita, oon jo melkein menettäny toivoni :-D lukio on oikeesti tosi jees ja ihan erilainen meininki mitä yläasteella. No ei tarvi olla kade, olis huijaamista sanoa että kaikki tulokset tulis noiden piirteiden ansiosta, ei, kyllä pitää tehdä duuniakin :-)

      Poista
  3. Muakin kiinnostaa oppiminen, mut läksyvuoreen hautautuminen ei oo kivaa. Kokeisiin lukeminenkin on helppoa aiinä vaiheessa, jos on tolleen sopivat reaalit peräkkäin, tai reaaleja ja kieliä sekaisin. Nyt ei paljoa naurata, kun onkin viidet kieltenkokeet peräkkäin, koska kaikkiin haluais panostaa, mut ne menee vaa pahasti sekaisin... +jos vastaa johonkin tehtävään väärällä kielellä yhdenkään sanan, ni koko tehtävä menee nollille.. Reaalit on helpompia, ku se, että on miljoona perättäistä kieltä, koska reaalit tukee toisiaan ja niitten tietoja voi yhistellä. Kielten sanoja tai rakenteita ei... Mut ei se mitää iteppä oon ne valinnu, ja ens jaksos on sitte reaalejakin, onneks :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun mielestä läksytkin on tavallaan osa sitä opiskelua ja oppimista ja koen niidenkin tekemisen ihan kivaksi! Jepjep, kielet kyllä sekottaa aika lahjakkaasti toisiaan mut just sen takia oon ite esimerkiks koittanu ottaa kohtuudella niitä, ettei ne veis aikaa ja panosta pois muista aineista :-) reaalit on kyllä just semmosia että tietoja voi hyvin yhdistellä, se tuli huomattua varsinki tällä koeviikolla!

      Poista
  4. Tää postaus osui kyllä ihan asian ytimeen:)
    Opiskelu voi olla MUKAVAA. Itse tajusin asian siinä vaiheessa, kun en ymmärtänyt jotain asiaa ja opettaja selitti sen. Hirveä motivaatiokasvu! Ja biologia on täälläkin lähellä sydäntä.
    Voin luvata, että tuollainen jatkuva opiskelu on hyvä kirjoituksia ajatellen, koska YO-koetta EI voi tehdä "luen viimeisenä iltana kaiken"-periaatteella.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes, nimenomaan! Oikeesti se että kokee opiskelun mukavaksi on just se juttu, miks opitaan nopeasti. Niinku lapsetkin, just sen takia ne oppii nopeasti koska kokee kaiken niin kivaksi eikä pakolliseksi.
      Sen oon itekin jo tavallaan tajunnut ja mua ei stressaa ylppärit yhtään, jopa päinvastoin. Tiedän että pystyn lukemaan niihinki tosi tehokkaasti ja silleen että voin mennä aika luottavaisin mielin kokeeseen :)

      Poista
  5. Oon melko hyvä koulussa, mutta esim. biologiassa, fysiikassa tai kemiassa haastavaa on se, ettei ymmärrä käsiteltävää asiaa. Että vaikka kuinka yrittäis seurata ja kuunnella niin se asia ei mee jakeluun :D onneks noista aineista oon pakolliset kurssit lukiossa käyny :)

    oon myös ite monesti kuullut kommentteja "hikke" ja hämmentää etten oikein tiedä mikä saa mut hyviin numeroihin. Että mikä on se mun vahvuus silleen.. Mut Joo, kiitos tästä postauksesta :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se on kyllä ikävää jos jotain asiaa ei vaan sisäistä! Sit pitää vaan kokeilla jotenki ettiä tietoa vaikka netistä, kysyä jotain opastamaan henkilökohtasesti tai mikä nyt itellä vois vaan toimiakaan.

      Jaa-a, ehkä sullakin on hyvä muisti tai kirjoitustaito, ken tietää! Eipä mitään, kiva jos tykkäsit :)

      Poista
  6. Huh huh, ihailen sua, olispa mullakin ees jotain noista sun luonnollisista taidoista ja innoista. Mä taidan olla just yks niistä valittajista ja huono motivaatioisista :D .. pitääkin ottaa sun neuvoista vaari ja alkaa lukemaan jakson aikana. Saattaa helpottaa tätä ainaista koulustressiä .. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Haha no joo, pakko sanoa että ei ne tulokset pelkästään noitten luonnollisten taitojen ansiosta tule vaan vaatii se hommaakin :) kyllä mullakin on huonoja päiviä millon tuntuu koulukirjojen avaaminen viimesimmältä vaihtoehdolta! Jep, nyt kun alkaa uus jakso niin alusta asti vaan aktiivisena ni koeviikolla stressi on huoomattavasti pienempi!!

      Poista
  7. Ootko vaihtanut lyhyeen matikkaan vai teetkö jonkun muun läksyjä? :D

    VastaaPoista
  8. tosi hyvä postaus!! :) mun pitäis olla just nyt lukemassa kemiaa, ja tää postaus sai mut tajuamaan että nyt oikeesti sammutan koneen tän kommentin jälkeen, sait jotenkin mun motivaation palaamaan! :) itse tykkään jostakin aineista, esim kemian, matikan ja historian tunneilla tykkään olla, ja todistuksestakin löytyy kymppejä :) oma vahvuus on lukeminen, koska luen niin paljon kirjoja. ennen tärkeää koetta teen vähän samalla tavalla kuin sinä - kirjoittamisen sijasta sanon lukemani asiat ääneen, auttaa tosi paljon!
    toisaalta mulla ei ole yhtään kielipäätä, ruotsin ja enkun tunnit on ihan pakkopullaa. mulla ei riitä kiinnostus, kännykkä tuntuu paremmalta vaihtoehdolta tai sitten vaan puoliksi nukun tunnit. sivun mittaisen sanaston opettelemiseen menee helposti yli tunti, muistan vain sen sana järjestyksen ja viikon päästä oon jo unohtanut suurimman osan sanoista. kuuntelu tehtävissä en saa yhtään/yhden asian oikein, oon koittanut lukea enkunkielisiä blogeja mutta ne jää aina viikon päästä koska en vain jaksa. en osaa puhua yhtään kieliä, oisko sulla mitään vinkkiä tähän opiskeluun? :( huh huh mikä kilometri viesti :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mahtavaa jos tää sai jotain liikettä aikaiseksi jopa muuallakin kuin aivoissa!! :-D lukeminen on kyllä kans tosi iso etu ja se että on lukenut paljon kirjoja, vaikuttaa kans sanavarastoon kirjoittaessa. Ite oon ollut pienenä ihan jäätävä lukutoukka, mikä kyllä nyt näkyy!

      Mullekin on esimerkiks enkku paljon vaikeempaa mitä reaaliaineet. Varsinkin lukion enkku, jossa taso kyllä nousi yläasteeseen verrattuna melko paljon. Kuuntelut kanssa tuntuu tosi vaikeilta ja oma puhuminen ei oo niin sujuvaa mitä haluaisin. Sanat kyllä opin suht nopeeta! Itseasiassa mä tarvisin samanlaisia vinkkejä enkun opiskeluun, joten en oo ehkä paras antamaan niitä! Mut ainakin elokuvien ja sarjojen kattominen ilman tekstejä, sanavaraston ja sanontojen lisääminen auttaa ainakin!

      Poista