maanantai 17. maaliskuuta 2014

Treenejä ja korkeita sykkeitä

IMG_2103

Taas onkin tovi vierähtänyt viime postauksesta ja etenkin urheiluista. Hiihtolomasta lähtien oon ollut pienessä flunssassa, välillä vähän kovemmassa ja sen takia liikkumisetkin on menneet enemmän tai vähemmän sekaisin. Ärsyttää, kun nää pöpöt hidastaa, mutta jos iskee tauti niin ei auta muu kuin koittaa parannella ja malttaa rauhottua teekupposen kanssa sohvalle. Oon oppinut kantapään kautta, että kipeenä on ihan turha lähteä tekemään treeniä. Omaa oloa on hyvä oppia tarkkailemaan ja tulkitsemaan, ja myönnän itse olevani siinä vähän huono. Kun oikeasti tarvii lepoa ja väsyttää, kannattaa levätä - yksi välistä jätetty treeni ei maailmaa kaada.

TREENIPÄIVÄKIRJA:

MAANANTAI Aamuaerobinen juosten 7,7km/53min, iltapäivällä salilla olkapäät, ojentajat ja vatsoja 1h 15min

TIISTAI Sali rinta ja hauis 1h 15min

KESKIVIIKKO Aamuaerobinen juosten 5,3km/40min

TORSTAI Sali jalat 1h 30min

PERJANTAI Aamuaerobinen kävely/juoksu 5,2km/43min

LAUANTAI Kävelylenkki 5km/50min, venyttelyä 20min

SUNNUNTAI Metsäretkeilyä 2h/~4km

IMG_2295

No nyt on aerobistakin mukana kuvioissa! Eipä sitä ole vähään aikaan mun treenikalenterissa näkynytkään muuten kuin salipäivinä alkuverkassa mitä matolla tulee juoksenneltua. Muutamana viime vuonna oon ollut kova juoksemaan kesäkaudella ja monta lenkkiä onkin vedetty viikkoon. Nyt on vähän jäänyt, mutta kesän lähestyessä pitää ottaa pikkuhiljaa lenkit mukaan kuvioihin. Ma-ke-pe aamut mulla on sopivasti vasta 9.45 kouluaamuja, joten lenkin ehtii vetäistä hyvin. Lähtee muuten aamu parhaalla tavalla käyntiin reippaalla lenkillä!

coll1

Oon nyt huomannut taas ehkä jotain pieniä ylirasituksen tai stressin oireita. Mulla sykkeet nousee vähän liian korkeelle aamuaerobisissa ja tätä en siis itse huomaa mitenkään hengästymisestä vaan sykemittarista. Sykkeet huitelee mittarin mukaan jossain 160-170 eikä mua hengästytä yhtään. Se ihanteellinen rasvanpolttosyke olis kuitenkin siinä 120-140 luokkaa, joten on se vähän huomattavasti liian korkea. Päätinkin, että nyt suoritan noi aamuaerobiset tästä lähtien reippaasti kävellen ja tarkkaillen sykettä, että se pysyis rauhallisemmalla tasolla. Sydän vahvistuu ja peruskunto kasvaa - sen ylläpitämisen laiminlyönti on varmaan yleisimpiä virheitä treenatessa. Aina ei tosiaankaan sais vetää niillä korkeimmilla sykkeillä ja tehoilla, vaan matalatehoinenkin liikunta on tosi tärkeää. Mua hämäs tämän tajuamisessa se että leposyke on 45 pintaan joka on kuitenkin tosi alhainen ja kielii vahvasta sydämestä - sen mukaan mun maksimisykkeenkään ei pitäisi olla kovin korkea ja muutenkin syketasot normaalit.

coll2

Tänä aamuna meni siis lenkit kävellen ja pakko sanoa että koko ajan meinais juosta, kun tuntuu että ei tää nyt tunnu tarpeeksi. Itsepäinen mikä itsepäinen, mutta nyt ei auta - ihan oman kunnon kannalta. Oon kyllä huomannut selkeesti että sykkeet meinaa nousta korkeelle nopeasti ja esimerkiksi viikonloppuna olo oli jotenkin tosi heikko. Mittasin myös tänä aamuna pienellä testillä että miten syke reagoi. Heti kun heräsin, jaloittelin ihan hetken ja sitten takaisin sänkyyn. Pötköttelin 1min ja sitten mittasin sykkeen jonka pitäisi olla leposyke - se oli 44. Sen jälkeen nousin seisomaan, seisoin pari minuuttia ja mittasin sykkeen uudestaan - 74. Jos noiden ero on yli 20, ylirasituksen merkki. Vähän kyllä pisti miettimään että mistä tää nyt vois johtua ja pakko vaan alkaa tarkkailemaan. Salitreenit on sujunu kuitenkin tosi hyvin, ja uusia painoennätyksiäkin tuli rikottua kyykkyreenissä.

coll3

Kivaa reipasta viikkoa kaikille, ei anneta pakkasten pysäyttää!

10 kommenttia:

  1. Kannattaa käydä myös mittauttamassa hemoglobiini. Matala Hb:kin voi olla poikkeavan korkeiden sykkeiden taustalla. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Itseasiassa verikokeissa kävinkin ihan vähän aikaa sitten, hemoglobiini oli ok ja on aina ollutkin mulla tosi hyvä :-)!

      Poista
  2. voitko vastaa pian, että opiskeletko muita vieraita kieliä kuin ruotsia ja enkkuu?

    VastaaPoista
  3. Tosi kiva postaus ja tykkään kovasti sun blogin ulkoasusta.
    Jään seurailemaan, sillä täältä varmasti löytyy hyviä vinkkejä ja motivaatiota omaan elämäntaparemonttiin.

    http://lifewithsallas.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia paljon, hauska kuulla! Toivottavasti löydät täältä mieluisia juttuja jatkossa :-)

      Poista
  4. Siis sä et pidä yhtään vapaapäivää viikossa, ja sit ihmettelet et ohhoh ku on ylirasituksen merkkejä?! :D haloooooo!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lauantai ja sunnuntai oli käytännössä kyllä ihan täyslepopäiviä ja kehon huoltamista, mitä kyllä vapaapäivällekin saa sisältyä! Palauttava liikunta niinku just kävely onkin ihan vaan hyväksi välipäivinä, ihan palautumisenkin kannalta ja se taas ehkäisee ylirasitusta :-) mutta kiitos että huolehdit! Esim eilinen ja tää päivä menee ihan täyslevossa ja tää viikko muutenkin varmaan kevyemmin, koska koeviikko meneillään.

      Poista