tiistai 10. kesäkuuta 2014

Vinkkejä kesätreenailuun

DSC_0544

Kesällä on paljon erilaisia mahdollisuuksia liikkua ja hyviä ilmoja kannattaa hyödyntää aina. Kesä on omasta mielestäni aikaa, jolloin treenaamisen suhteen voi höllätä hieman nutturaa jos siltä tuntuu. Lomalla pitää muistaa tehdä muutakin, kuin treenata, eikä jätskiövereistä pidä potea huonoa omaatuntoa. Kesällä motivaatio itelläni on kuitenkin usein korkealla just sen takia, että myös ulkona voi liikkua, ei tarvitse varustautua kuin kevyesti ja voi mennä aikalailla fiiliksen mukaan. Tässä muutamia vinkkejä kesätreeneihin!

DSC_0605

1. Liiku ulkona! Nätillä ilmalla ainakaan itseäni ei houkuta hikiset punttisalit, vaan mielummin lähden nauttimaan ulkoilmasta. Roudaa kahvakuula ulos ja laita puhelimesta treenisoittolista pyörimään. Liian helteinen keli vie toisaalta myös voimat pois, milloin ei jaksa lähteä tekemään mitään hurjaa rääkkilenkkiä eikä kannatakaan - ne kannattaa ajoittaa aamuun tai myöhempään iltaan.

DSC_0515

2. Pelaile. Kesä on erilaisten pallopelien aikaa: futista, pesistä, sulkkista, lentopalloa.. Ota kaveriporukka tai sisarukset mukaan ja lähtekää yhdessä liikkumaan. Myös frisbeegolf on testaamisen arvoinen laji, ehdottomasti! Liikkuminen on samalla hauskaa ja voi viettää aikaa muiden kanssa, ja hikikin varmasti lentää!

DSC_0586

3. Käytä oman kehon painoa. Itselläni tulee kesästä jotenkin väistämättä mieleen lapsuus, vihreä nurmi ja paljaat varpaat, jolloin ulkona oltiin heittämässä ties mitä kuperkeikkaa ja kärrynpyörää. Oman kehon painolla tehtäviä liikkeitä kannattaa tehdä tietysti aina, mutta erityisesti kesällä homma on hauskaa kun on käytettävissä nurmikkoa temppuiluun. Seiso käsillä kaverin avustuksella, tee lankkua ja punnerra, hypi hyppunarulla, heitä vaikka niitä kärrynpyöriä!

DSC_0536

4. Treenaa kaverin kanssa. Jos yksin treenaileminen ei innosta, pyydä sisarus tai kaveri mukaan ja tehkää yhdessä! Kaverin kanssa tehtäviä liikkeitä on iso kasa (joista voisin vaikka tehdä postauksenkin, mikäli kiinnostaa?), kuten avustettu käsilläseisonta, monet erilaiset vatsalihasliikkeet, kuntopallon heitto, kottikärrykävely.. Sen lisäksi että liikkeet on tehokkaita, vatsalihakset saa varmasti naurutreeniä!

pallo

5. Kuntopiiri ja kiertoharjoittelu. Itse jotenkin tykkään kesällä tehdä kuntopiiri-tyylistä treeniä, missä mulla on esim. 5-10 "pistettä" eri liikkeillä ja teen kaikkia muutaman kierroksen. Mukana voi olla vaikka 40m spurtti, 30 vinoa vatsaa, 15 punnerrusta, 30 etuheilautusta kahvakuulalla, 1min tasapainottelu pölkyn päällä jne, ihan mitä ikinä keksiikin. Mukaan voi ottaa sellaisia liikkeitä, mitä vaan tekee mieli tehdä. Tääkin on hauska toteuttaa vaikka useammankin kaverin kanssa!

DSC_0553

6. Harrasta hyötyliikuntaa. Helppo tapa pysyä aktiivisena kesäpäivinäkin! Mökillä hakkaa halkoja ja käy soutelemassa, roudaile romuja, aja ruohoa työnnettävällä leikkurilla.. Jos omistat askelmittarin, kanna sitä mukana ja tsekkaa illalla kertyneet askeleet. Mahtava tsemppari - seuraavana päivänä on pakko saada enemmän askelia kasaan!

DSC_0503

15 kommenttia:

  1. Joo se kaverin kanssa tehtävät liikkeet vinkkipostaus kuulostaa tosi hyvältä!! :) Jään sitä odottamaan, toivottavasti tulee ulos nopeasti! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, koitan toteuttaa sen tässä tän viikon aikana jos ulos sattuisi sellaiset kelit että viitsisi mennä kuvailemaan (tällä hetkellä tulee räntää taivaan täydeltä..)!

      Poista
  2. ihan superkiva postaus, tästä oli varmasti hyötyy monille :) aion ainaki testaa tota kuntopiirii kaverin kanssa :) kannatan myös tota postausta, missä näyttäsit liikkeitä kaverin kanssa tehtäväks!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja hyvä juttu!! Toteutan sen sitten ehdottomasti jos kiinnostaa :-)

      Poista
  3. Ihana postaus! :) itellä tuntuu olevan paljon enemmän motivaatiota urheillä kesällä, kun on loma niin on aikaa ja lämpösellä on kiva jumppailla takapihalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos! Sanoppa muuta, samalla itse ainakin pystyn suhtautumaan rennommin treenailuun kuin syksyllä ja talvella ja se taas nostaa motivaatiota ja mielialaa entisestään :-)

      Poista
  4. Tosi kivoja vinkkejä! Kesällä treenailu on ehdottomasti hauskinta etenkin jos on hyvä sää ja voi esim. pelailla tai temppuilla ulkona :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitoksia! Oon samaa mieltä, sisäinen lapsi todellakin herää eloon :-D

      Poista
  5. ihana postaus! ♥ kiitos ihanistä vinkeistä! ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ja eipä kestä, hyvä jos näistä sai jotain vinkkiä itselle!

      Poista
  6. Ihana postaus, tästä sitten hyötymään tanssituntien loputtua. :D Treenaaminen on kesällä niin ihanan rentoa - en ainakaan minä huomaa esim. soudellessa tai pelatessa sulkapalloa, että tulee urheiltua.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, nyt kun muistutit tanssista niin alkoipa tekemään mieli tanssahtelemaan :-D ja näin on, ja mikäs oliskaan parempi fiilis!

      Poista
  7. Ihania nää postaukset!♥ tuli muuten mieleen kun sulla on toi Nikon D3200 (mullakin) niin mitä objektiiveja sulla on siinä ja voisitko mitenkään tehdä sellaista miten otan kuvani postausta, meinaan nää sun kuvat on vaan niin upeita verrattuina mun kuviini,haha! :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kiitos! Mulla on normaali kittiputki 18-55mm, 55-200mm ja nyt uutukaisena ihanana 50mm jolla nääkin kuvat on otettu. Objektiivista siis riippuu kuvien laatu ja muutenkin koko vaikutelma pääasiassa :-)

      Poista
    2. Ok kiitos :-) onko sulla kaikissa vr?:-)

      Poista