torstai 24. heinäkuuta 2014

On the road

Eilen lähdettiin äitin kanssa viettämään kesäpäivää kohti itäisempää Suomea ja Etelä-Karjalaa. Auto starttasi noin 8.30 ja lämpöasteita oli mittarissa lähemmäs 30 jo siinä vaiheessa päivää - ihana hellepäivä siis tulossa! Meillä ei ollut suurempia suunnitelmia ja aikatauluja ja päätettiin mennä ihan fiilisten mukaan. Pysähdyttiin Mäntyharjulla noin kymmenen maissa ja käytiin tekemässä hyviä löytöjä poistomyynnistä, jossa kaikki kamat maksoi euron - mukaan tarttui itselle mm. kouluvihkoja ja uudet matot Lahden kämppään. Syötiin torilla jätskit ja kierreltiin vielä parit putiikit, sitten matka jatkui kohti Savitaipaletta.

Pysähdyttiin Partakoskella, josta löytyi söpö pieni kioski ja ravintola venesataman yhteydestä. Nälkä alkoi jo kurnia ja tilattiin kanapitsat (herttinen, en muista milloin viimeksi olisin tilannut pitsaa mistään!). Katseltiin hetki Saimaan maisemia ja rantaan saapuvia veneilijöitä - tuli itselle sellainen olo, että pitäis päästä joskus veneilemään ehdottomasti.

Jatkettiin pieni matka eteenpäin ja käytiin katselemassa äidin lapsuudenmökin maisemia, jotka oli muutamassa kymmenessä vuodessa jo jonkin verran muuttuneet. Löydettiin kuin löydettiinkin perille pienten alkuharhailujen jälkeen! Tuli taas todettua, että suomalaiset on kyllä melkoista mökkikansaa - tuntui, että jokaikisellä nurkalla oli mökki ja mökkiläiset paikalla.

Partakoskella näkyi tien varrella monia mielenkiintoisia pysähtymiskohteita, joten ajateltiin käydä kurkkaamassa nekin samantien. Partakoski on siis koski, joka yhdistää Saimaan ja Kuolimon. Virtaavan veden voimalla on 1950-luvulla toiminut tehdas, joka löytyi upeiden kivilinnoitusten yhteydestä. Nekin oli säilyneet sodan ajalta yllättävän hyvin.

Savitaipaleelta lähdettiin kohti Lappeenrantaa pikkuhiljaa ja molempia alkoi väsyttämään ihan tautisesti - päätettiin siis ottaa pienet torkut tien reunassa. 15min torkut ja taas valmiina lähtöön! Harmiteltiin, ettei tajuttu ottaa uikkareita ja pyyhettä mukaan - vedessä pulahtaminen olis piristänyt kyllä melkoisesti keskellä kuumaa päivää. Saavuttiin Lappeenrantaan ja mentiin mun kummitädin luo synttärikahveille - Sara oli leiponut ihanan kakun ja kinkkupiirakkaa. Ja unelmaterde - samanlainen mullekin joskus! Kahvipöydässä jänniteltiin jo vähän loppupäivän pläänejä - nimittäin Imatraa ja meitsin koskenylitystä, joka reissun päätarkoitus olikin.

Sain siis kummitädiltäni joululahjaksi Imatrankosken ylityksen vaijerilla - ei mikään tavanomaisin joululahja! Kehuin viime vuonna koskireissulla, että vitsi olis siistiä päästä itsekin laskemaan kosken yli ja kummitäti oli pistänyt tän korvan taakse. Ylitystyylin sai päättää itse - vaihtoehtoina oli perusliuku, mahalleen tai pää alaspäin. Aluksi päädyin perusliukuun mutta vaihdoinkin hetken päästä ympäriämpäri ja jalat kohti taivasta. Kerran kun mennään niin mennään kunnolla!

WHIU
www

Ja sit mentiin! Liuku oli niin nopee että ei siinä ehtinyt edes jännittää! Sen verran tajusin että vettä roisku naamalle ja nauroin ku sekopäinen. Tajusin onneks vähän katella ympärillekin koskea ja heilutella kameroille. Löysä toppi oli kanssa mainio valinta, oli jarrumiehellä varmaan naurussa pidättelemistä kun meitsi saapuu loppuetapille paita korvissa pää ylösalaisin (onneks oli sentään pitsiset rintsikat) :---D kokemus oli kuitenkin mieletön, ja siitä vielä kiitos ihanalle kummitädille

Pieni kiepsaus Imatran kävelykadulla ja sitten takaisin Lappeenrantaan. Kello näytti jo kahdeksaa ja päätettiin mennä haukkaamaan jotain satamaan ennen lähtöä. Oli raukea ja rento fiilis, lämmin kesäilta, paljon ihmisiä, hyvää seuraa ja ruokaa ja musiikkikin raikas läheiseltä laivalta.. Ei olis millään malttanut lähteä! Lappeenrannassa on aina omat vibat, varsinkin satamassa - siellä on lapsuudessa tullut vieteltyä monta kesälomareissua. Äitin kanssa käytiin vielä hautausmaalla mummon tämänpäiväistä syntymäpäivää muistamassa sekä samalla sedän haudalla. Sitten kohti kotia, tyytyväisenä mukavaan päivään ja taas uusiin kokemuksiin. Loppumatkalla oli hyvää aikaa availla sydäntä äitin kanssa keskustellen ja elämää pohdiskellen. Eilinen oli täynnä hetkessä elämistä ♥

1. kuulostaa ihanalta päivältä ♥ toi koskenlasku oli varmaan ihan mahtava kokemus ♥ mekin ollaan otettu äitin kans perinteeks kiertää joka kesä yks kaupunki - ollaan käyty jo porvoossa, lappeenrannassa ja heinolassa! :)

1. Nautin kyllä ihan täysillä! Se oli kyllä hauska, suosittelen jos vaan koskaan Imatralle päin matkaa :-) älyttömän kivalta kuulostaa, tykkään itekin tosi paljon kiertää Suomen kaupunkeja ja niistäkin on näkemättä vielä niiin monia!

2. Varmasti oli ihana päivä! :)
    Me ajateltiin perheen kanssa käydä ensi kesänä Partakoskella kävelemässä joku päiväretkireitti. Muutamana kesänä ollaan jo käyty toisaalla Savitaipaleella retkeilemässä päiväsellä. :)
    Täytyisi varmaan itsekin käydä vielä tänä kesänä Lappeenrannan satamassa nauttimassa aurinkoisesta ilmasta ''turistin silmin''. Niin usein sitä ohittaa satamankin vain lenkillä käydessä, eikä kerkeä aistimaan sitä ihanaa satamatunnelmaa..

1. Oli, todellakin :-) toi Partakoski oli kyllä jotenkin ihanan idyllinen ja mökkimäinen paikka, henkeen ja vereen kesämökkiläisten valtakuntaa! Ihana tunnelma ja mutkitteleva tie ja se vanhanaikanen kiskakin siinä. Ja joo toi on totta, usein paikallisena sitä ei osaa edes huomata niitä oman kaupungin parhaita puolia!

3. aivan ihana päivä teillä varmasti! ♥ ihana postaus & ihania kuvia! ♥

1. Kiitos, oli ihana kesäpäivä tosiaankin!