sunnuntai 28. syyskuuta 2014

Ryhmäliikuntaa ja omia suosikkeja

lesmills-group

Meidän salilla on tosi hyvä ja laaja ryhmäliikuntatarjonta, jota oon nyt alkanut hyödyntämään eri tavalla! Salitreenin vähentyessä oon käynyt enemmän testailemassa uusia tunteja ja vanhoja tuttavuuksia. Se fiilis on kyllä ihan huikea tietyillä tunneilla, saa ihan erilaisia viboja kuin salilla raudan nostelusta. Toiset tykkää enemmän itsenäisestä treenistä mutta toiset taas tarvitsee sitä ohjaajaa ja yhteishenkeä luodakseen parhaan mahdollisen treenin. Itse kallistun molempien puolelle ja monipuolisuus onkin kaikkein tärkeintä! Joskus tarvii sitä yksin ähkimistä ja joskus on kiva treenata kanssajumppaajien kera erilaisella tsempillä.

Seuraavaksi ajattelin listata teille omia lemppareita ryhmäliikuntoja, here we go!

ro-img_610

BODYCOMBAT on kyllä ihan ykköslemppari, jos on joku tunneista valittava sellaiseksi. Tunti on siis tehokas sykettä nostattava varjonyrkkeilytunti jossa on vaikutteita monesta eri taistelulajista, kuten karatesta, taekwondosta ja nyrkkeilystä. Tempo on vauhdikas ja hiki kyllä lentää ainakin meikäläisellä tunti toisensa jälkeen. En tiedä miksi, mutta joku on aina mua kiehtonut taistelulajeissa ja suunnitelmissa olis joskus aloittaakin joku itsepuolustuslaji. Combat on tietty erilaista ilman kontakia, mutta fiilistä saa kyllä siinäkin! Hyvä musa, kova tempo ja kiva ohjelma niin jäätävä endorfiinipaukku on taattu.

BODYPUMP on varmaankin suosituin LesMills tunti, jossa kehitetään lihaskestävyyttä käymällä tunnin aika jokainen lihasryhmä läpi kevyehköjä lisäpainoja käyttäen. Sarjat on siis melko pitkiä ja painot pienempiä mitä vaikka salin puolella, minkä takia tunti kyllä hapottaa aika penteleesti. Tykkään pumpista myös, mutta samanlailla se ei ole mua saanut syttymään kuin combat! Kivaa erilaista vaihtelua salitreenin rinnalle ja tosiaan saa ihan erilaisen poltteen lihaksiin ilman että seuraavana päivänä on rampana.

BODYBALANCE on rauhallisempi kehonhallintaa, kuten joogaa ja pilatesta sisältävä tunti. Balance on ihanaa, tosi passeli kiireisen päivän tai kovemman treenin päätteeksi. Tunti ei oo pelkästään helppoa löhöilyä, vaan joutuu keskittymään ja tekemään töitäkin ihan kunnolla joissain liikkeissä. Tällä tunnilla saavuttaa kyllä aina älyttömän raukean ja hyvän fiiliksen, koskaan en oo balancesta lähtenyt pettyneenä tai huonolla mielellä!

Row-of-spinning-feet_936946

SPINNING eli sisäpyöräily on kyllä sellainen laji, missä ei kyllä samanlaisia tehoja saisi koskaan irti ilman tunnille osallistumista. Jokaisella spinning-tunnilla tulee kyllä ylitettyä itsensä ja käytyä ihan siellä sykkeiden ylärajoilla, vaikka ei olisikaan se kaikista raskain tunti. En vaan osaa polkea hiljaa ja tarpeeks leppoisalla vastuksella. Meidän salilla on eri tasoisia spinningtunteja, löytyy iisimpää kevytspiniä ja kuntospiniä ja sitten raskaampaa sykespiniä ja vuoristospiniä. Jos haluaa kokea uusia merkityksiä sanonnalle "hiestä märkä" kannatan spinningiä! Nimimerkillä kokemusta on.

HIIT2.0 on meidän salilla uusi tuttavuus ja kerran oon vasta ehtinyt kyseiselle tunnille osallistumaan! Tehtiin tabata-tyylistä treeniä tehokas puolituntinen, eli siis 20s töitä ja 10s lepoa. Tykkäsin tosi paljon tuosta tunnista! Teen paljon itsekin lyhyempiä korkean intensiteetin treenejä, joten liikkeetkin oli tuttuja kuten burpee, kyykkyhyppy, punnerrusvariaatiot yms. sykettä kovasti nostattavat ihanat kamalat liikkeet. Täällä sai kyllä ylittää itseään tosissaan! Ehdottomasti uudestaan heti, kun vaan treenikalenteriin sopii.

step

STEP-tunnit on mulle vähän tuntemattomampi osa-alue vielä. Erehdyin menemään ihkaensimmäiselle steppitunnilleni joka oli se kaikista haastavin, ja olin koko tunnin ihan pää pyörällä minne laudan kulmaan piti astua, mistä pois, mikä polvi ja mikä jalka.. Jäi ehkä pienimuotoinen kammo, mutta onneksi oon uskaltautunut menemään uudestaan helpommille tunneille, heh! Step on superkivaa varsinkin jos on hyvät musiikit eikä liian vaikeat koreografiat. Hiki saa ja pitää tulla! Stepissä saa sellaisen hauskan fiiliksen että osaa tanssia, kiva tällaiselle sillä saralla suht lahjattomalle tyypille..

KAHVAKUULA on superkiva liikuntamuoto mitä teen paljon myös itsekseni - meidän salilla on mahdollisuus myös siihen tunneilla! Kahvakuulatuntien sisältö ja intensiteetti riippuu tosi paljon ohjaajasta. Itse tykkään napakasta treenistä, jossa oikeasti tuntuu lihaksissa, syke nousee ja tulee hiki. Sitä vaadin kyllä ryhmäliikuntatunneilta, muuten ei jää hyvää fiilistä. Kahvakuulatunnit sisältää yleensä pattereita, joissa on suunnilleen kolme liikettä. Jokaista toistetaan noin minuutin verran ja jokaista patteria tehdään pari kolme kierrosta. Huipun tunnin kruunaa vielä lopussa joku kunnon sykkeennostatus ilman kuulaa!


Jos jotain saisin meidän salille vielä toivoa ryhmäliikuntaan, se olisi Bodyattack ja kunto/tai potkunyrkkeily! Kuntonyrkkeilyä onkin satunnaisesti tarjonnassa, mutta harvemmin. Myös joku crossfit-tyyppinen toiminnallinen yhteistreeni olis huippujuttu. Nytkin löytyy kuitenkin aika paljon valinnanvaraa ja voi mennä aika fiilispohjalla joka päivä!

Nyt hei, löytyykö sieltä muita innokkaita ryhmäliikkujia?
Mikä on teidän lemppari LesMillsin tarjonnasta tai ihan mistä tahansa ryhmäliikuntatunneista?

12 kommenttia:

  1. Oma suosikki on bodypump! Itse en kuntosalille uskalla mennä, koska en osaa käyttää niitä laitteita. Mulle on tehty kuntosaliohjelmakin, mutta oon kerran mennyt kuntosalille yksin ja oli tosi ahdistavaa kun ei tiennht miten päin laitteessa kuuluisi olla D: . Enkä kehtaa pyytää työntekijöiltä neuvoa..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Heii tottakai meet pyytämään neuvoa jos sulla kerran on ohjelma ja mahdollisuus saliin! Siis jos itse olisit innostunut salillakin käymään :-) rohkeasti hihasta vetäisemään, työntekijät on siellä sitä varten! Netistä kannattaa myös katsella eri laitteiden tekniikoita ja videoita, niistä oppii todella hyvin niinku itsekin opin aikoinaan!

      Poista
  2. Bodyattack ehdottomasti lemppari! NIIN tehokas ja hyvä tunti :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vitsi en oo koskaan ollu attackissa, harmitus kun meijän salilla ei sitä ole ohjelmassa!! Vaikuttaa niin huipulta :)

      Poista
  3. Täällä yksi ahkera ryhmäliikkuja! Kahvakuulailemassa on tullut käytyä jo reilusti yli vuoden ja joukkoon olen lisännyt kaikkea zumbasta yoga flexiin, joka on kyllä loistava tällaiselle laiskalle venyttelijälle. Ryhmäliikunnasta saa niin paljon irti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jes hienoa! Todellakin, venyttelyt varsinkin on hyvä käydä tekemässä ryhmäliikunnoissa ja muut rauhalliset treenimuodot ja kehonhuollot, muuten tulee niin helposti kyllä luistettua niistä :D

      Poista
  4. Omat suosikit löyty nimenomaan tältä listalta! Spinning ja nimenomaan nuo vuoristo- ja syketunnit on ihan mahtavia kaikessa haastavuudessaan! Myös combat on täydellinen energian purkamiseen. Nykyisin muistan myös paremmin käydä joskus myös rentoutumassa Balancessa ja Joogassa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan oon samaa mieltä, tunnilla pitää mun mielestä oikeesti hiki lentää ja tulla semmonen olo että tekee täysillä! Mun pitäis muistaa myös useammin mennä noille rauhallisemmille tunneille, ne on ihan yhtä tärkeitä ku kovasti kuluttavatkin :-)

      Poista
  5. Ahh kyllä täytyy kallistua ton Bodycompatin, pumpin ja spinningin puolelle!! Jokaisessa niissä on se joku oma juttu mikä koukuttaa. Spinnissä saa hien virtaamaan heti alkulämmittelystä asti kun taas compatissa on hyvä päästellä vähän höyryjä. Bodypumpista taas on tullut sellainen vakio tunti missä tulee käytyä pari kertaa viikossa ja fiilis sen jälkeen on aina aivan loistava! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toi on kyllä totta! Combatti on huikee, siellä saa purettua energiaa mutta sitten kuitenki tuntuu että energia vaan on lisääntynyt tunnin jälkeen :-D mun pitäis käydä testailemassa pumpin uutta ohjelmaa kun en oo vielä kertaakaan käynyt!!

      Poista
  6. Mä oon nyt kuukauden käyny ryhmäliikunnoissa ja oon aivan hurahtanut! :D mun suosikkeihin kuuluu bodypump, cxworx, kehonhuoltotunti roller, yoga, spinni, crossfittiä muistuttava toiminnallinen treeni ja meidän liikuntakeskuksen erikoisuus saunayoga! :-) Nyt otan vielä tueksi tähän pt:n tekemän saliohjelman. Tsemppiä sulle syksyn treeneihin! :-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ooh kuulostaa täydelliseltä! Ryhmäliikuntojen kautta on just niin oiva mahdollisuus monipuolistaa treeniä tosi paljon, itellä ainakin kun alkoi se pelkkä salipuurtaminen maistua jo puulta. Saunajoogaa olis ihan huikee päästä kokeilemaan, voi että! Kiitos samoin sinne heii :-)

      Poista