perjantai 5. joulukuuta 2014

Fodmap-ruokavalio

ruokaa
Bataattiranskiksia, jauhelihapihvejä, salaattia | Kasvispihvejä, salaattia, gluteenitonta leipää ja sillikaviaaria

11
Kinkkukiusausta, raejuustoa ja kasviksia | Kanaa ja kasviksia


Oon ollut aina melko herkkävatsainen ja kärsinyt mahakivuista lähes koko elämäni. Parin vuoden sisällä ongelma on kuitenkin pahentunut ihan selkeästi ja ajauduinkin tilanteeseen, jossa tuntui että jokaikisen suupalan jälkeen maha tuli kipeäksi. Kipuun oikeastaan jo tottui, mutta se vie yllättävän paljon voimia ja rajoittaa jokapäiväistä jaksamista. Vatsakivut vaikutti urheiluun ja ainut hyvä olo fyysisesti oli melkeinpä vain silloin, kun vatsa oli tyhjä. Koulussa valitin aina ruokailun jälkeen mahakipua ja loppupäivä tuntui tuskaiselta. Päätin, että nyt tulee stoppi tälle hommalle ja aion kaivaa esiin jonkun selityksen tälle hommalle. Ravasin verikokeissa ja lääkärissä, kävin ravitsemusterapeutillakin, ja sain vihdoinkin apua ongelmaani.


2
Kalakeittoa ja kauraleipää | Kanasalaattia


Mulla todettiin ensinnäkin laktoosi-intoleranssi verikokeista, minkä olin itsekin aavistanut rahka-annosten ja jätskien jälkeisten mahakipujen perusteella. Ravitsemusterapeutilla sain myös "diagnoosikseni" ärtyneen suolen oireyhtymän. Tää kyseinen käynti ja diagnoosi oli hintansa arvoinen, koska oon saanut siitä hurjasti apua omaan hyvinvointiin. Tätä kyseistä vaivaa on nyt esiintynyt kyllä todella monilla, oon törmännyt tapauksiin sekä blogeissa että ihan lähipiirissäkin. Ärtyvän suolen oireyhtymä on mahdollista saada hallintaan FODMAP-ruokavaliota toteuttamalla, eli lyhyesti yleiskielelle käännettynä, välttämällä näitä FODMAP-yhdisteitä eli lyhytketjuisia, imeytymättömiä hiilihydraatteja sisältäviä ruokia. FODMAP-yhdisteitä on niin monessa ruoassa, että niiden täydellinen välttäminen on mahdotonta. Vähentäminen lievittää kuitenkin jo merkittävästi suurimpia oireita ja helpottaa jokapäiväistä elämää - sen oon todennut nyt ihan omakohtaisesti.


puurot
Suklaista chia-puuroa vadelmilla ja mustaherukoilla | Suklaista kaurapuuroa banaanilla ja maapähkinävoilla


Ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivän kannattaa välttää pääsääntöisesti gluteenia (vehnä, ruis ohra) ja laktoosia sisältäviä tuotteita sekä palkokasveja, sipulia, sokerialkoholeja (esim. ksylitoli ja sorbitoli) ja makeutusaineita. Listaa voisi jatkaa ties kuinka pitkälle erilaisiin hedelmiin ja kasviksiin asti, mutta itse noudatan tällä hetkellä ruokavaliota pääasiassa välttämällä gluteenia ja laktoosia. Pelkästään se on parantanut oloa ihan hurjan paljon! Laktoosia sisältäviä tuotteita en pysty syömään ilman mahakipuja oikeastaan yhtään, mutta gluteenia siedän kyllä pienissä määrissä eikä satunnainen gluteenin saaminen ole maailmanloppu esimerkiksi jossain kastikkeessa, missä vehnäjauhoa on käytetty suurustamiseen.

Siellä päässä varmaan kiinnostaa, että mitä sitten syön? Alkuun FODMAP-ruokien lista kuulosti todella pitkältä ja tuntui ettei saa syödä enää mitään saati nauttia ruoasta. Luulot osoittautui kuitenkin vääriksi ja oon pärjännyt tosi hyvin! Olo on parantunut kuin taikaiskusta. En edes aavistanut, miten iso vaikutus jatkuvilla vatsakivuilla ja turvotuksella on henkiseenkin hyvinvointiin ja positiivisuuteen. Tuntuu, että koko elämänlaatu on parantunut! Gluteenia sisältävien viljatuotteiden sijasta käytän ahkerasti kauraa. Syön kaurapuuroa, 100% kauraleipää ja kaurahiutaleista tehtyä mysliä. Hiilarinlähteinä toimii myös riisi, bataatti ja peruna ja tietysti monet hedelmät ja kasvikset. Tänäpäivänä gluteenittomia ja laktoosittomia tuotteita löytää kaupasta tosi laajalla skaalalla, eli ilman ruokaa ei todellakaan jää.


Ravintolassakaan syöminen ei ole poissuljettua..:
4
Legendaariset Ikean lihapullat ja muussia | Lohisalaattia

Gluteenittomia ja laktoosittomia herkkuja:
3
Mokkajuustokakku ja karpalo-puolukkajuustokakku


Kuvistakin näkee, että ruokavalio on kuitenkin tosi monipuoliseksi ja ravintorikkaaksi ohjelmoitavissa. Itse kulinaristina en todellakaan suostuisi syömään joka päivä samaa ruokaa ja vielä sellaista, mikä ei maistuisi miltään. Syön ihan kunnon annoksia, tavoitteena kuitenkin pitää linjaus puhtaissa ja terveellisissä ruoissa. Kouluruoan kanssa joutuu joskus vähän joustamaan, mutta todella harvoin! Koulusta saa gluteenittoman vaihtoehdon jos sellaisen tarvii, mutta yleensä tarjotaan sellaista ruokaa missä ei edes gluteenia ole (esim perunaruokia). Se vaiva, mikä ruokien tarkkailemiseen menee nyt, on todellakin pieni verrattuna siihen jatkuvaan mahakipuun mikä seurasi vapaammasta ruokavaliosta.

Jos tunnistat itselläsi samanlaisia ongelmia vatsan kanssa erityisesti vaikka vilja- tai maitotuotteiden syömisen jälkeen, suosittelen todellakin edes kokeilemaan niiden poisjättämistä hetkeksi. Kaikille fodmap-yhdisteet ei tuota ongelmia, mutta tosi monelle kuitenkin. Toivottavasti tästä oli jollekin apua - samalla näitte vähän mitä itse suuhuni yleensä pistän kun siitäkin on tullut jonkin verran kyselyitä.

Vastaan mielelläni, mikäli aiheesta heräsi kysymyksiä tai muuta kommentoitavaa! Myös omia kokemuksia oireilevan vatsan kanssa saa jakaa ja omia vinkkejä kipujen selättämiseen!

12 kommenttia:

  1. Mulla on toi sama oireyhtymä keliakian ja laktoosi-intoleranssi lisäksi. Mulla ainaki omena on tosi paha, onks sulla sama? Tai tää on vissiin niin yksilöllistä. Sipuli on kanssa toinen mikä on ehdoton ei. Mut kiva, että oot saanu apua ongelmiin! Ootko huomannu mitää erityisiä ruoka-aineita? Tietysti noi perus, mutta mitään erityisiä? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi vitsi, sulla on sit näköjään kaikki paha samassa paketissa! :/ mulla omena ei hirveesti aiheuta kyllä mahaan oireita vaikka siitä varoitellaankin aina näiden fodmap-listojen yhteydessä! Jännä juttu, yksilöllistä tosiaan. Sipuli käy joskus mahaan, etenkin tuore.

      Hmm, mulla reagoi kyllä eniten varmaan just maitotuotteet missä on laktoosia, vähälaktoosisetkin. Ja sanoisin ehkä että herneet on aika vihoviimeisiä.. Vehnä ei pienissä määrin aiheuta hirveesti kipuja, mutta suurempina määrinä kylläkin.

      Poista
  2. Mulla myös ollut parin vuoden ajan koko ajan pahenevia mahaongelmia, ja kesällä kyllästyin totaalisesti siihen kokoaikaiseen huonoon oloon. Aivan kuin itsekin sanoit - siihen oloon tottuu ja alkaa pitämään sitä normaalina! Menin lääkäriin ja sain saman diagnoosin kuin sinäkin, laktoosi-intoleranssi mulla on ollut jo lapsesta lähtien diagnosoituna tosin. Oon myös noudattanut nyt heinäkuusta lähtien fodmappia, on kyllä auttanut mulla myös. Ihan kaikkia vatsavaivoja en ole saanut taltutettua, pitäisi varmaan vieläkin kiristää ruokavaliosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo nimenomaan! Sen eron huomaa vasta sitten ku saa mahaa kuntoon ja huomaa miten se elämänlaatu oikeesti paranee. Mullakin voi olla, että toi laktoosi-intoleranssi on ollut jo pidemmän aikaa mut ei vaan oo diagnoosia tehty. Täällä kanssa sama juttu, en oo halunnut absoluuttisesti tota lähteäkään noudattamaan ja ehkä sen takia välillä maha kipeytyy. Toisaalta myöskään kokonaan mahan totuttaminen pois kaikesta viljasta ja noista fodmap-ruoista ei oo hyvä vaihtoehto mun mielestä!

      Poista
  3. Tää kuulostaa aivan mun omalta tilanteelta. Tosin kävin kouluterkkarilla ja sain haukut, koska olin koittanut gluteenitonta ja laktoositonta ruokavaliota yksikseni. Kalliiseen lääkärikäyntiin kun ei ole varaa, niin ajattelin terkkarin antavan apua tilanteeseen, mutta ei. Nyt kuitenkin olen syönyt samalla periaatteella kuin sinä jo muutaman kuukauden. Aivan uskomatonta, miten paljon olo on parantunut! Koulupäivät ei ole enää tuskaa ruokailun jälkeen (jätän koulussa syömättä kaiken gluteenia ja laktoosia sisältävän ja korvaan ne omilla eväillä) ja olo ei ole kuin ilmapallolla. Ja mahtavaa, nyt sain vähän vihiä siitä, että mikä mun mahaa vaivaa! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihan mahtavaa että sunkin olo on parantunut!! Tuntuu että monet terveysalan ihmiset on aivan jäljessä näistä ravitsemusasioista. Kokonaan tosiaan ei välttämättä oo hyvä jättää kaikkea mahdollista fodmap-ruokaa pois, koska sit maha saattaa tottua siihen ja voi ajautua tilanteeseen missä ei voi kohta syödä yhtään mitään. Kohtuudella siis kaikkea ja tietysti oman vatsan mukaan :-) hyvä että tästä oli jotain apua, uskon että sulle tulis samansuuntainen diagnoosi ravitsemusterapeutilta!

      Poista
  4. Tosi hyvä, että oot saanut mahavaivasi kuriin! :) Niiden kanssa kun on niin tuskaisaa elää. Huh, en toivoisi kyllä kellekään. Suosittelen myöskin kaikkia edes kokeilemaan gluteenitona ja/tai maidotonta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Menin jo kehumaan että mahakivut poissa, mut taas viime viikonloppuna sain kärsiä ihan järkyttävistä kivuista (ilmeisesti syynä oli gluteeni).. Mutta pääpiirteittäin olo on kyllä parantunut huikeesti! Toivottavasti sulla on kans helpottanut, oon tiiviisti lukenut sunkin juttuja näistä vatsaongelmista!

      Poista
  5. Mistä blogin nimi on keksitty? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jostain kauan sitten lukemastani heppakirjasta bongattu nimi :-)

      Poista
  6. Mullakin on ollut samanlaisia ongelmia ruoan kanssa, ihan jo pienestä lähtien. Mulla on todettu laktoosi-intoleranssi ihan pienenä jo, mutta ite epäilen että tässä on jotain muutakin. Maha on hyvin usein turvonnut, ilmavaivat on kaikkea muuta ku harvinaisia ja esim. omenaa en kestä syödä. Myöskään kurkkupastilleja ei pysty syödä, ne pistää mahan ihan sekasi! (on muuten tosi inhottavaa flunssassa ollessa, syöminen auttaa kurkkuun hetkellisesti mutta muuten olo on kamala) Pitäis ehkä perehtyä enemmän noihin ravintoasioihin, sais oman olon paremmaks ja ehkä jopa auttais urheillessa, kuka tietää!
    Mutta aivan mahtavaa, että sait oman mahas toimimaan! Mulla ainakin oli ihan kamalaa ennenku tajusin ettei omena sovi mulle, se oli yks lemppariherkuista ja varsinkin syksyllä tuli syötyä enemmänkin.. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei uskon että sulla on varmastikin jotain samansuuntaista, herkkä vatsa ainakin! Mua kans inhottaa nyt toi omena, huomaan koko ajan vaan enemmän sen ärsyttävän mun vatsaa ja RAKASTAN omenoita.. Ihan lempparihedelmä banaanin jälkeen. Noh, ei voi mitään!

      Toivottavasti saat kans apua sun ongelmaan, tiedän miten kauheeta ton kanssa on elää!

      Poista