perjantai 26. kesäkuuta 2015

Superfoodit mun kaapissa

Photo 25.6.2015 21.05.42

Vannon pääasiassa ihan perussafkan nimeen vaikka aktiiviliikkujaksi itseni luonnehdinkin. Sen kummempia hifistelyjä ei tarvita tulosten saamiseen ja kunnossa pysymiseen, mikäli ei ole ruokakikkailuista kiinnostunut. Jotkut tuotteet on kuitenkin hyväksi todettuja ja oikeesti kyllä tukee treenaamista ja hyvinvointia. Itse en ole aktiivisin superfoodien kuluttaja, vaan käytän niitä aikalailla säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus innostun vaikka viikon ajan syömään aamupalaksi chiapuddingia mutta sitten taas joku aamu heräänkin ihan hirmuseen kaurapuuron kaipuuseen ja pyöräytän sitä taas seuraavan viikon. Vaihtelu on ainakin mulle se juttu, en koskaan jaksaisi syödä täysin samaa ruokaa koko ajan vaikka joskus opiskelijana sillä linjalla mennäänkin, helpoimman kautta iso vuoka kerralla ruokaa valmiiksi ja sitä sitten koko viikko :D

Nyt kuitenkin niiden superfoodien ja muiden tuotteiden pariin, mitä omasta käytöstä ja kaapista löytyy!

*Osa tuotteista saatu blogin kautta

Photo 25.6.2015 21.24.24

Chia-siemenet on varmaankin oma lempparisuperfood-tuotteeni jos sellainen pitäisi näistä kaikista valita. Nämä mysteeriset siemenet ovat valtavan ravinteikkaita: ne sisältävät paljon kuitua, proteiinia ja ovat paras kasviperäinen omega-3-rasvahappojen lähde. Chia hidastaa hiilareiden pilkkoutumista glukoosiksi, ja sen takia ne pitävät verensokerin tasaisena ja olon kylläisenä. Siemenet sopivat siis mainiosti painoaan tarkkaileville! Siementen "juttu" on se, että ne sitovat itseensä nestettä lähes 9-kertaisen määrän kokoonsa verrattuna, ja muodostavat siten geelin joka edistää suoliston toimistaa ja puhdistaa kehoa kuona-aineista. Siemenistä voi tehdä chiapuuroa, lisätä sitä smoothieihin tai vaikkapa banaanilettutaikinaan tuomaan rakennetta, miten itse usein teen. Hyviä ohjeita chiapuddingiin löytyy paljon, tässä yksi aamu- tai välipalasuosikkini, mikä kannattaa valmistaa edellisenä iltana:

Banaani-suklaa-chiapuuro
1 jäinen banaani pilkottuna
3rkl chia-siemeniä
1,5 dl maitoa/vettä
1rkl raakakaakaojauhetta

Pilko banaani ja laita pakastimeen jäätymään (jäädyttäminen ei ole välttämätöntä). Sekoita chiasiemenet nesteeseen ja laita jääkaappiin hyytymään mieluiten yön yli. Kun siemenet ovat turvonneet, kaada hyytelö blenderiin ja lisää jäiset banaanit sekä raakakaakaojauhe. Surauta herkulliseksi vanukkaaksi ja nauti!

Photo 25.6.2015 21.23.05

Kookosöljy on paljon kiistelty rasva, koska se on tyydyttynyt rasva. Sillä väitetään kuitenkin siitä huolimatta olevan terveysvaikutuksia, ja tiedä niistä sitten, mutta hyväksi tuotteeksi olen ainakin itse kookosöljyn todennut! Sen lisäksi ihmiset tarvitsevat kuitenkin myös tyydyttyneitä rasvoja, mikä usein unohdetaan pehmeistä rasvoista hääsätessä. Kookosöljy on supertuote siinä mielessä, että sitä voi käyttää niin leivontaan kuin kauneudenhoitoon ulkoisesti. Itse käytän kookosöljyä paistaessani proteiinilettuja ja joskus myös kanan kanssa, levitteenä riisikakkujen päällä ja lisään päälle ruususuolaa (kiitos mielettömän hyvästä vinkistä Eeville, oon aivan koukuttunut tohon yhdistelmään NAM), raakasuklaan ja raakakakkujen teossa ja muuten leivonnassa ja ruoanlaitossa. Kookosöljyn lisääminen kaurapuuroon on myös nappivalinta! Ulkoisesti kookosöljy toimii ihon kosteuttajana kasvoista koko kroppaan, sekä kuivien latvojen elvyttäjänä. Suosittelen lämpimästi!

Photo 25.6.2015 21.26.07

Maca-jauhe kauhistutti ensin mua makunsa puolesta, mutta nyt makuun on tottunut ja joskus sitä jopa kaipaa terästämään smoothieta tai puuroa. Maca on ravinnerikas juurikasvi, joka sisältää muiden superfoodien tavoin huikean määrän antioksidantteja, hivenaineita, entsyymejä ja muuta mitä en ala tähän yksi kerrallaan luettelemaan (lue lisää macasta täältä). Macan on sanottu edistävän hormonitoimintaa sekä fyysistä toimintakykyä ja lievittävän stressiä ja väsymystä. Itse olen lisäillyt macaa smoothien sekaan minne mielipiteitä rajusti jakava maku on mahdollista piilottaa. Sitä voi sekoittaa myös puuroon, leivonnaisiin ja raakasuklaaseen.

Photo 25.6.2015 21.24.45

Goji-marjoilla on historia kiinalaisessa lääketieteessä ja nykyään ne ovat nousseet hitiksi superfoodien läpimurron myötä. Ne sisältävät mineraaleja, vitamiineja ja kaikkia kehomme tarvitsemia aminohappoja. Marjoja on helppo napostella ja lisäillä ruokiin ja välipaloihin. Myös gojimarjat jakavat mielipiteitä, sillä niiden maku on omanlaisensa. Itse en välitä mausta erityisemmin, joten gojimarjat ovat jääneet ehkä hieman kaappiin pölyttymään. Näistäkin toki saisi varmasti vaikka mitä herkkuja aikaiseksi, kun jaksaisi loihtia ja etsiä reseptejä!

Photo 25.6.2015 21.22.41

Kaakaovoi ja raakakaakaojauhe ovat raakasuklaan teon kulmakivet kookosöljyn lisäksi. Kaakaovoita en käytä muuhun kuin suklaan tekoon, mutta jauhetta sen sijaan voi hyödyntää lähes missä vain! Kun raakakaakaomassasta puristetaan pois voi, jäljelle jää kaakaojauhetta. Raakakaakaojauhe on kylmäpuristettua, eli sitä ei ole kuumennettu toisin kuin kaupassa myytävät tummat kaakaojauheet. Kuumennettaessa monia hyödyllisiä ravintoaineita katoaa ja kaakaon ominaisuudet muuttuvat. Raakakaakaojauhe on oikea ravinnepommi! Se sisältää monia kivennäis- ja hivenaineita kuten magnesiumia, kaliumia, kromia ja rautaa eikä siihen ole lisätty mitään keinotekoista, mikä erottaa sen taas kaupan jauheista. Itse lisään kaakaojauhetta esimerkiksi silloin kun haluan lisätä johonkin suklaisuutta, esim. kaurapuuroon, chiapuuroon, smoothieen tai banaanilettuihin.

Photo 25.6.2015 21.24.12

Puhdas+ kollageeni+tyrnimarja-jauhe sisältää kalakollageenia (kalasta eristetty proteiini), tyrnimarjajauhetta sekä hedelmäsokeria. Kollageeni on ihon ja kudosten kannalta elintärkeä proteiini, sillä se rakentaa ja kosteuttaa ihoa ja pitää sen kimmoisana. Iän myötä ihon kollageenisäikeet vähenevät, minkä takia iho menettääkin kimmoisuuttaan. Itsellä nyt ei ihan vielä ryppyyntymisen vaaraa ole, mutta itseasiassa jo 25-veenä elimistön kollageenintuotto vähenee jo rajusti. Jauhe on tosi hyvänmakuinen ja helppo lisätä smoothieen tai jugurttiin.

2

Wholefood 360-smoothiesekoitukset sain testiin ja ne osoittautuivat mahtaviksi tuotteiksi! Sekoitukseen ei ole lisätty sokeria tai säilöntäaineita ja ne ovat täyttä tavaraa. Makuina toimii vanilja ja suklaa, joista vanilja maistuu omasta mielestäni ihan valkosuklaalle! Vanilja sisältää heraa, chiaa, kookosta, kurpitsansiemeniä, mantelia, psylliumia, pellavansiemeniä, seesaminsiemeniä ja auringonkukansiemeniä. Sekoitus on tosiaan jauheena, eli se sekoittuu helposti nesteeseen tai ihan mihin vaan sitä haluaakin käyttää. Itse olen lisännyt tätä banaanilettuihin tuomaan rakennetta, raakasuklaaseen, tuorepuuron sekaan kaurahiutaleiden kavereiksi.. Todella monikäyttöinen ja hyvä tuote.

1

CoCoVi supermix-sekoitus on nappivalinta tyypille, joka on kiinnostunut superfoodeista mutta on päästään vielä hieman pyörällä mitä mikäkin sisältää ja mitä kannattaisi ostaa. Itsekin aloittelin omaa superfoodeihin tutustumistani tästä tuotteesta, missä on siis samassa paketissa 11 eri superfoodia. Sekoitus maistuu omasta mielestäni hyvältä ja sitä oon lisäillyt jugurttiin, puuroon, smoothieen ja taas melkeinpä ihan mihin vaan mihin mielikuvitus riittää. Oon vedellyt tätä suoraan purkistakin, koska se on niin hyvää! Jos nyt pohdit että mistä aloittaisi, suosittelen kyllä tätä tuotetta tai sitten edellistä wholefood-sekoitusta.

Jos superfoodeista heräsi jotain kysymyksiä, feel free to ask! Kuulisin myös mielelläni teidän kokemuksianne superfoodeista ja vaikkapa hyviksi todettuja reseptejä!

keskiviikko 3. kesäkuuta 2015

Kuinka motivoida itsensä treenaamaan?

fafasfd

Löytääkö joku teistä itsensä joskus (tai oikeastaan aika useinkin) pohdiskelemasta, että lähteäkö sinne salille/lenkille/jumppaan vai ei? Voisin väittää, että lähteminen ja itseään niskasta kiinni ottaminen on usein se haastavin juttu mitä treenaamiseen tulee. Multa kysytään aika usein, että mistä saan motivaatiota liikkumiseen ja miten se pysyy yllä aina vaan. Monilla liikunta on kausittaista, mihin motivoidutaan ehkä kuukaudeksi, mutta sitten innostus taas lopahtaa ja taukoa kertyy puoli vuotta. Kuulostaako tutulta? Sellaista tilannetta on itse vaikea hahmottaa, koska en voisi omalle kohdalle sitä enää kuvitella. Liikkuminen on jo niin tiiviisti iskostunut omaan päivä- ja viikkorytmiin, etten osaisi kuvitella elämää ilman sitä noin pitkiä aikoja. Kaikkien elämäntapaan se ei kuitenkaan kuulu yhtä lailla, joten sen takia motivaatiovinkeillä onkin kova kysyntä. Vaikka omaan elämään liikunta kuuluu kaikesta huolimatta, ei se tarkoita etteikö minullakin jonain päivinä olisi vaikeuksia motivoida itseäni reippailemaan. En usko, että sellaista ihmistä löytyy joka ei olisi koskaan joutunut miettimään "lähteäkö vai eikö". Sen takia ajattelin vähän heittää ilmoille vinkkejä ja ajatuksia tästä aiheesta!

DSC_0675

Jos otsikon kysymykseen pitäisi antaa vastaus, niin lähtökohtaisesti vastaisin että tietysti treenataan! Mutta sitten tuleekin heti se mutta, eli tietenkin on tapauksia ja tilanteita jolloin treenata ei kannata kuten vaikkapa kipeänä - ne ovatkin sitten asia erikseen. Nyt ajattelin kuitenkin enemmänkin tilannetta, jossa ainoa kampoihin laittaja on oman pään sisäinen laiskottelija-sinä, joka huutaa sua jäämään sohvalle benkkujenkkupurkin ja netflixin tykönä (and again, joskus tääkin on erittäin hyvä ja tarpeellinen vaihtoehto!). Jos pohdit lähteäkö treenaamaan vai ei, kannattaa mielummin kääntää kysymys ja kysyä itseltään miksi EN lähtisi? Silloin saattaa huomata hyvin nopeasti, että mitään hyviä syitä ei oikeastaan olekaan.

Jos liikuntasuorituksesi vaatii joka kerta suurta henkistä ponnistelua, on syytä miettiä onko liikuntamuotosi mieluinen. Se onkin ensimmäinen juttu, mihin kannattaa kiinnittää huomio jos motivaatio meinaa lopahtaa alta aikayksikön. Jos et tykkää salipuurtamisesta, vähennä sitä (niin tein minäkin) ja lisää sen sijaan vaikka hikisiä ryhmäliikuntatunteja, jos viihdyt niillä paremmin. Vaikka muut fitnesskissat jaksaisivatkin aina vaan lähteä sinne salille ja tunnustaisivat salirakkauttaan, ei se tarkoita että sinun pitäisi rakastaa samaa. Ihmiset tykkää yksinkertaisesti eri asioista, ja sama pätee myös liikunnan saralla. Toisille juoksu on ihan ykkösjuttu, toisille joukkueen kanssa treenaaminen on kaikista mieluisinta. Tämä kannattaa muistaa tän salibuumin keskellä, missä jokaikinen koitetaan saada hurahtamaan voimaharjoitteluun. Tärkeintä on olla aktiivinen jossain muodossa, niin että liikkumaan lähteminen olisi mukavaa.

DSC_0430

Lähtemistä ei ole hyvä jäädä pohtimaan kahdeksi tunniksi, koska mitä enemmän sulla on aikaa kehitellä syitä jäädä kotiin sitä todennäköisemmin myös jäät. Kun mieleen tulee ensimmäiset joo vai ei-ajatukset, kannattaa jo juosta vaihtamaan treenivaatteet päälle ja päätös on jo melkein tehty. Treenivaatteiden pukeminen päälle onkin myös tehokas keino saada itsensä liikkeelle. Itselle ainakin tulee heti sporttisempi ja parempi olo treenivaatteissa, kun taas yöpöksyissä haahuillessa olokin on kuin nukkuisi vielä puoliksi. Samoin uudet treenivaatteet motivoi ihan kummasti - onhan sitä uutta toppia pakko päästä kokeilemaan kun se vaikuttaa siihen treeniin niin valtavasti (heh)! Sitten vielä yksi juttu mistä itse saan buustia, on musiikki. Vaikkapa tämä, tämä tai tämäsoimaan niin kyllä alkaa ainakin meikäläisen mieli vetää kohti kyykkytelinettä. Testatkaa vaikka!

Loppujen lopuksi kyse ei ole mistään muusta kuin siitä, että vaan päätät ja lähdet. Pylly ylös penkiltä ja tossua toisen eteen, ei siihen vippaskonsteja tarvita. Oma mieli voi kuitenkin joskus osoittautua yllättävänkin suureksi vastukseksi, milloin on hyvä olla takataskussa jotain temppuja ja konsteja. Itsensä motivoiminen pidemmäksi aikaa ja liikunnan istuttaminen omaan elämäntapaan voikin sitten vaatia enemmän ja onkin usein pidempi prosessi. Sekin kuitenkin on mahdollista ihan jokaisen kohdalla, kun vaan muistetaan pitää liikunta itselle mieluisena juttuna! Se on kaikista tärkeintä. Treenin jälkeinen olo on myös ihan huikea, ja ainakin itse olen siihen koukussa. Itse suorituskin tuottaa mielihyvää (joskus aika sairaallakin tavalla, kun lihakset vetää viimeisiään), mutta se kuuluisa feeling after workout - ah.

DSC_0614

Tiivistettynä siis, kuinka saada pylly ylös penkistä:

1. Löydä liikuntatapa, josta tykkäät
2. Älä jää kehittelemään tekosyitä
3. Treenivaatteet päälle
4. Boostaava musiikki soimaan
5. Tsadaa, ja löydätkin itsesi jo treenaamasta!