perjantai 26. kesäkuuta 2015

Superfoodit mun kaapissa

Photo 25.6.2015 21.05.42

Vannon pääasiassa ihan perussafkan nimeen vaikka aktiiviliikkujaksi itseni luonnehdinkin. Sen kummempia hifistelyjä ei tarvita tulosten saamiseen ja kunnossa pysymiseen, mikäli ei ole ruokakikkailuista kiinnostunut. Jotkut tuotteet on kuitenkin hyväksi todettuja ja oikeesti kyllä tukee treenaamista ja hyvinvointia. Itse en ole aktiivisin superfoodien kuluttaja, vaan käytän niitä aikalailla säännöllisen epäsäännöllisesti. Joskus innostun vaikka viikon ajan syömään aamupalaksi chiapuddingia mutta sitten taas joku aamu heräänkin ihan hirmuseen kaurapuuron kaipuuseen ja pyöräytän sitä taas seuraavan viikon. Vaihtelu on ainakin mulle se juttu, en koskaan jaksaisi syödä täysin samaa ruokaa koko ajan vaikka joskus opiskelijana sillä linjalla mennäänkin, helpoimman kautta iso vuoka kerralla ruokaa valmiiksi ja sitä sitten koko viikko :D

Nyt kuitenkin niiden superfoodien ja muiden tuotteiden pariin, mitä omasta käytöstä ja kaapista löytyy!

*Osa tuotteista saatu blogin kautta

Photo 25.6.2015 21.24.24

Chia-siemenet on varmaankin oma lempparisuperfood-tuotteeni jos sellainen pitäisi näistä kaikista valita. Nämä mysteeriset siemenet ovat valtavan ravinteikkaita: ne sisältävät paljon kuitua, proteiinia ja ovat paras kasviperäinen omega-3-rasvahappojen lähde. Chia hidastaa hiilareiden pilkkoutumista glukoosiksi, ja sen takia ne pitävät verensokerin tasaisena ja olon kylläisenä. Siemenet sopivat siis mainiosti painoaan tarkkaileville! Siementen "juttu" on se, että ne sitovat itseensä nestettä lähes 9-kertaisen määrän kokoonsa verrattuna, ja muodostavat siten geelin joka edistää suoliston toimistaa ja puhdistaa kehoa kuona-aineista. Siemenistä voi tehdä chiapuuroa, lisätä sitä smoothieihin tai vaikkapa banaanilettutaikinaan tuomaan rakennetta, miten itse usein teen. Hyviä ohjeita chiapuddingiin löytyy paljon, tässä yksi aamu- tai välipalasuosikkini, mikä kannattaa valmistaa edellisenä iltana:

Banaani-suklaa-chiapuuro
1 jäinen banaani pilkottuna
3rkl chia-siemeniä
1,5 dl maitoa/vettä
1rkl raakakaakaojauhetta

Pilko banaani ja laita pakastimeen jäätymään (jäädyttäminen ei ole välttämätöntä). Sekoita chiasiemenet nesteeseen ja laita jääkaappiin hyytymään mieluiten yön yli. Kun siemenet ovat turvonneet, kaada hyytelö blenderiin ja lisää jäiset banaanit sekä raakakaakaojauhe. Surauta herkulliseksi vanukkaaksi ja nauti!

Photo 25.6.2015 21.23.05

Kookosöljy on paljon kiistelty rasva, koska se on tyydyttynyt rasva. Sillä väitetään kuitenkin siitä huolimatta olevan terveysvaikutuksia, ja tiedä niistä sitten, mutta hyväksi tuotteeksi olen ainakin itse kookosöljyn todennut! Sen lisäksi ihmiset tarvitsevat kuitenkin myös tyydyttyneitä rasvoja, mikä usein unohdetaan pehmeistä rasvoista hääsätessä. Kookosöljy on supertuote siinä mielessä, että sitä voi käyttää niin leivontaan kuin kauneudenhoitoon ulkoisesti. Itse käytän kookosöljyä paistaessani proteiinilettuja ja joskus myös kanan kanssa, levitteenä riisikakkujen päällä ja lisään päälle ruususuolaa (kiitos mielettömän hyvästä vinkistä Eeville, oon aivan koukuttunut tohon yhdistelmään NAM), raakasuklaan ja raakakakkujen teossa ja muuten leivonnassa ja ruoanlaitossa. Kookosöljyn lisääminen kaurapuuroon on myös nappivalinta! Ulkoisesti kookosöljy toimii ihon kosteuttajana kasvoista koko kroppaan, sekä kuivien latvojen elvyttäjänä. Suosittelen lämpimästi!

Photo 25.6.2015 21.26.07

Maca-jauhe kauhistutti ensin mua makunsa puolesta, mutta nyt makuun on tottunut ja joskus sitä jopa kaipaa terästämään smoothieta tai puuroa. Maca on ravinnerikas juurikasvi, joka sisältää muiden superfoodien tavoin huikean määrän antioksidantteja, hivenaineita, entsyymejä ja muuta mitä en ala tähän yksi kerrallaan luettelemaan (lue lisää macasta täältä). Macan on sanottu edistävän hormonitoimintaa sekä fyysistä toimintakykyä ja lievittävän stressiä ja väsymystä. Itse olen lisäillyt macaa smoothien sekaan minne mielipiteitä rajusti jakava maku on mahdollista piilottaa. Sitä voi sekoittaa myös puuroon, leivonnaisiin ja raakasuklaaseen.

Photo 25.6.2015 21.24.45

Goji-marjoilla on historia kiinalaisessa lääketieteessä ja nykyään ne ovat nousseet hitiksi superfoodien läpimurron myötä. Ne sisältävät mineraaleja, vitamiineja ja kaikkia kehomme tarvitsemia aminohappoja. Marjoja on helppo napostella ja lisäillä ruokiin ja välipaloihin. Myös gojimarjat jakavat mielipiteitä, sillä niiden maku on omanlaisensa. Itse en välitä mausta erityisemmin, joten gojimarjat ovat jääneet ehkä hieman kaappiin pölyttymään. Näistäkin toki saisi varmasti vaikka mitä herkkuja aikaiseksi, kun jaksaisi loihtia ja etsiä reseptejä!

Photo 25.6.2015 21.22.41

Kaakaovoi ja raakakaakaojauhe ovat raakasuklaan teon kulmakivet kookosöljyn lisäksi. Kaakaovoita en käytä muuhun kuin suklaan tekoon, mutta jauhetta sen sijaan voi hyödyntää lähes missä vain! Kun raakakaakaomassasta puristetaan pois voi, jäljelle jää kaakaojauhetta. Raakakaakaojauhe on kylmäpuristettua, eli sitä ei ole kuumennettu toisin kuin kaupassa myytävät tummat kaakaojauheet. Kuumennettaessa monia hyödyllisiä ravintoaineita katoaa ja kaakaon ominaisuudet muuttuvat. Raakakaakaojauhe on oikea ravinnepommi! Se sisältää monia kivennäis- ja hivenaineita kuten magnesiumia, kaliumia, kromia ja rautaa eikä siihen ole lisätty mitään keinotekoista, mikä erottaa sen taas kaupan jauheista. Itse lisään kaakaojauhetta esimerkiksi silloin kun haluan lisätä johonkin suklaisuutta, esim. kaurapuuroon, chiapuuroon, smoothieen tai banaanilettuihin.

Photo 25.6.2015 21.24.12

Puhdas+ kollageeni+tyrnimarja-jauhe sisältää kalakollageenia (kalasta eristetty proteiini), tyrnimarjajauhetta sekä hedelmäsokeria. Kollageeni on ihon ja kudosten kannalta elintärkeä proteiini, sillä se rakentaa ja kosteuttaa ihoa ja pitää sen kimmoisana. Iän myötä ihon kollageenisäikeet vähenevät, minkä takia iho menettääkin kimmoisuuttaan. Itsellä nyt ei ihan vielä ryppyyntymisen vaaraa ole, mutta itseasiassa jo 25-veenä elimistön kollageenintuotto vähenee jo rajusti. Jauhe on tosi hyvänmakuinen ja helppo lisätä smoothieen tai jugurttiin.

2

Wholefood 360-smoothiesekoitukset sain testiin ja ne osoittautuivat mahtaviksi tuotteiksi! Sekoitukseen ei ole lisätty sokeria tai säilöntäaineita ja ne ovat täyttä tavaraa. Makuina toimii vanilja ja suklaa, joista vanilja maistuu omasta mielestäni ihan valkosuklaalle! Vanilja sisältää heraa, chiaa, kookosta, kurpitsansiemeniä, mantelia, psylliumia, pellavansiemeniä, seesaminsiemeniä ja auringonkukansiemeniä. Sekoitus on tosiaan jauheena, eli se sekoittuu helposti nesteeseen tai ihan mihin vaan sitä haluaakin käyttää. Itse olen lisännyt tätä banaanilettuihin tuomaan rakennetta, raakasuklaaseen, tuorepuuron sekaan kaurahiutaleiden kavereiksi.. Todella monikäyttöinen ja hyvä tuote.

1

CoCoVi supermix-sekoitus on nappivalinta tyypille, joka on kiinnostunut superfoodeista mutta on päästään vielä hieman pyörällä mitä mikäkin sisältää ja mitä kannattaisi ostaa. Itsekin aloittelin omaa superfoodeihin tutustumistani tästä tuotteesta, missä on siis samassa paketissa 11 eri superfoodia. Sekoitus maistuu omasta mielestäni hyvältä ja sitä oon lisäillyt jugurttiin, puuroon, smoothieen ja taas melkeinpä ihan mihin vaan mihin mielikuvitus riittää. Oon vedellyt tätä suoraan purkistakin, koska se on niin hyvää! Jos nyt pohdit että mistä aloittaisi, suosittelen kyllä tätä tuotetta tai sitten edellistä wholefood-sekoitusta.

Jos superfoodeista heräsi jotain kysymyksiä, feel free to ask! Kuulisin myös mielelläni teidän kokemuksianne superfoodeista ja vaikkapa hyviksi todettuja reseptejä!

10 kommenttia:

  1. Käsittääkseni nää superfoodit on aika kalliita. Eikö opiskelijabudjetilla kannattaisi panostaa vähän toisenlaiseen ruokaan? Tuskin edes käyt töissä. Vai maksaako sun vanhemmat kaiken?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuten ylempänä luki, suurin osa tuotteista on saatu :) nää ei ole missään nimessä välttämättömiä eikä korvaa ravitsevaa perusruokaa, mihin kyllä panostan 99 prosenttisesti. Pieni viilaus ja vaihtelu ruokavalioon tekee vaan hyvää!

      Poista
  2. Mitä aineita aiot kirjottaa yo kirjotuksissa? Mitä niistä jo syksyllä? Ootko jo alottanu lukemaan? Onko sulla kesätöitä? Asutko kesän Hartolassa vai Lahdessa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kirjotan jo syksyllä kemian ja psykan, kemiaa oon lukenu nyt jo jonku verran. Keväällä sit enkku, äikkä, bilsa js lyhyt ruotsi/matikka, en oo vielä päättäny kumpi näistä vaiko molemmat. Kesätöitä on joo heinäkuun ajan taidenäyttelyssä :-) asun molemmissa, heinäkuun pääasiassa hartolassa koska työt on täällä. Lahdessakin tulee kuitenki käytyä aika aktiivisesti, tosin salikortti on nyt heinäkuun tauolla noiden töiden takia!

      Poista
  3. Chia on mun lemppari! :) Sitä syö itseasiassa minun lisäksi myös meidän hevonen. Ostetaan sille aina iso säkki ja otetaan purkissa kotiin, pääsee hieman halvemmallakin. Luontaistuotekaupoissa noi on hirmu kalliita :D Vaikka samaa tavaraa myydään elukoillekkin rehuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei hitsit, tota en tiennykään! Meilläkin noita karvamopoja kun sattuu tuolla olemaan, niin siitä huolimatta :-D kiitos tästä tiedosta niin voinki sit seuraavan kerran marssia hepokauppaan omille superfoodostoksille!

      Poista
  4. tosi hyvä ja selkeä postaus, tää sai mut kyllä kiinnostumaan superfoodeista ♥ haluaisin kokeilla näistä vaikka kaikkia, mutta harmittaa kun ne on niin kalliita :( kiitos kuitenkin hyvästä postauksesta ja vinkeistä, laitan tän ehdottomasti kirjanmerkkeihin :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon, hyvä kuulla jos tästä oli jotakin iloa sinne päin! Toi on ihan totta, superfoodit on kalliita :( mut suosittelen silti testaamaan vaikkapa chiansiemeniä, niillä pääsee jo mainiosti alkuun!

      Poista
  5. Ootko tulossa tänä vuonna Life-leirille? :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En valitettavasti, Nuorten kesään oli kyllä tarkoitus tulla mut sekin nyt sitten estyi toisen kesälomareissun takia :(

      Poista