lauantai 8. elokuuta 2015

Patteritreeni kotona tai salilla

fasf
DSC_0071

Eilen oli mahtava, elokuinen hellepäivä! Ulos tietty treenaamaan ilta-auringonpaisteeseen, tuntuu että se on ollut tänä kesänä enemmänkin tapa kuin poikkeus niinä harvoina aurinkoisina päivinä. Roudasin kotoa löytyvän tangon ja parit levypainot ulos, ja mieli teki nostaa vähän rautaa mutta samalla nostaa sykettä kevyemmillä liikkeillä ja oman kehon painolla. Halusin pitää tatsin reippaana ja varmistaa ettei hien virtaus lopu missään vaiheessa, joten suunnittelin tällaisen patteritreenin joka teki kyllä tehtävänsä tehokkaasti. Aikaa tähän treeniin meni meikäläisellä reilu tunti alkulämmittelyineen kaikkineen.



KUUDEN LIIKKEEN PATTERITREENI

Treeni koostuu kolmesta patterista, joissa jokaisessa on kaksi liikettä. Liikkeet on tarkoitus tehdä peräkkäin ilman taukoa, ja vasta kun molemmat on tehty pidetään 30s mittainen tauko. Jokainen patteri on tarkoitus tehdä kolme kertaa läpi, ja sen jälkeen siirrytään seuraavaan patteriin.

Lämmittelyksi 10min juoksua/hyppelyä/muuta sykkeenkohotusta ja nopeat venytykset jaloille ja käsille

Patteri 1

DSC_0073

1. Askelkyykky tangolla/käsipainoilla/kehonpainolla x20/jalka
Liikkeen voi toteuttaa ihan oman tason ja fiiliksen mukaan, ilman painoa tai sitten painoilla mitä on käytettävissä. Muistakaa soveltaa! Selkään voi heittää vaikka pikkusiskon tai iskän tai etsiä käsiinsä pari samankokoista kiveä. Ensin siis 20 pumppausta oikealla jalalla ja heti perään vasemmalla, sitten seuraavaan liikkeeseen.

asfas
(ainoo tarkentunu kuva tästä liikkeestä ja karu irvistys, olispa ollu ees vähän enemmän painoa tangossa XD anyway, kyllä noillaki tuntu vikat toistot ihan tarpeeks mulle)

2. Rinnalleveto+työntö tangolla/käsipainoilla/kahvakuulalla x20
Tähän liikkeeseen olis hyvä löytää jokin paino, mitä käyttää. Jos ei mitään löydy, voi tämän liikkeen korvata vaikka burpeella! Paino siis koko kropan avulla rinnalle ja siitä työntö ylös vastaavaan asentoon, mitä kuvassa.

Patteri 2

1
2

1. Punnerrus x15
Joko polvet maassa tai ilmassa, jos keskikroppa on hallinnassa loistavasti en kiellä lisäpainon käyttöä ;)

DSC_0136

2. Superman-selkälihakset x20
Kohota käsiä ja jalkoja ylöspäin, pyri tekemään liike hallitusti ja rauhallisesti selkälihaksilla.

Patteri 3

DSC_0157
DSC_0153

1. Yhden jalan linkkarit x30
Kosketa oikealla kädellä vasemman jalan varpaita, laske takaisin maahan ja toisella kädellä ja jalalla sama. Tee liike räjähtävästi vatsalihaksista rutistaen.

DSC_0211
DSC_0214

2. Lankkukävely x15
Aloita liike seisoma-asennosta kävellen käsillä ensimmäisessä kuvassa näkyvään lankku-asentoon, kävellen käsillä niin pitkälle kuin pystyt. Pidä hetki lankussa ja kävele jalat kohti käsiä (kuva 2) ja nouse seisomaan. Toista liike.

Loppuverkaksi voi vielä hölkätä, roudata painot takas paikoilleen ja venytellä kevyesti ja palauttavasti, sekä napata tietty selfien ja päivittää snäpin:

DSC_0259

"Päivän reeni, check!" By the way, jos mua haluaa seurailla snäpissä ja nähdä lisää hikisiä selfieitä, löydät mut nimellä biscuitphobia.


maanantai 3. elokuuta 2015

Oma urheilulaji etsinnässä

fd

Omat treenit on jo vähän pidempään tuntuneet junnaavan vähän paikallaan, tietyllä tapaa. Ympärillä näkee ihmisiä joilla on "se oma juttu", oma valmentaja, treeniporukka, tavoitteita ja päämääriä. Heitä löytyy omasta perheestä, kavereista ja tuttavapiiristä. Olen itse harrastanut yleisurheilua ala- ja yläkouluikäisenä varsinaisena lajina, mutta urheilun saralla en ole oikeastaan koskaan kilpaillut muissa lajeissa. Olen kokenut, että pidän enemmän itsenäisestä treenaamisesta ilman tiukkoja aikatauluja ja suunnitelmallisuutta. Olen kilpailuhenkinen, mutta ehkä vähän liiankin, sillä kilpailutilanteet urheillessa ovat aina aiheuttaneet mulle tietynlaista ahdistusta. Sen takia yleisurheilu ja kilpaileminen jäivät yläasteiässä ja itsenäinen jumppa, lenkkeily ja salitreeni astuivat kuvioihin ja jäivät pysyväksi osaksi jokapäiväistä elämää.

ffsdf

Nyt kuitenkin, aika hiljattain tämän vuoden aikana, on ollut sellainen vahva fiilis että kaipaan kipeästi vaihtelua ja just sitä omaa juttua. Mä tahdon kehittyä enemmän, enkä vaan junnata paikoillani. Haluan asettaa tavoitteita. Nähdä sen oman edistymisen ja motivoitua siitä. Kokea kuuluvani johonkin tiiviimpään yhteisöön kuin salitreenaajiin tai elämäntapaliikkujiin. Jotakin enemmän, sitä mä kaipaan. Salilla treenaaminen on ihan mukavaa, mutta mun mielestä ihan mukava ei riitä eikä siihen pidä tyytyä. Tiedän, että salitreeni on joillekin juuri se oma juttu mitä itse etsin nyt - esimerkiksi monille fitnessurheilijoille. Itse tiedän, että salilla puurtaminen ei ole mulle sitä kaikista mieluisinta vaikka ihan kivaa kuitenkin. En jaksa innostua salille lähtemisestä enää montaa kertaa viikossa, minkä olen huomannut salikertojen vähentymisestä 1-2 kertaan viikossa. Jotenkin haluan päästä eroon siitä ulkonäkökeskeisestä treenaamisesta ja siirtää fokusta enemmän itse suorituksiin.

Näiden fiilisten vuoksi olenkin päättänyt aloittaa uuden lajin. Olen joskus hieman katunut sitä, että lopetin yleisurheilun enkä lähtenyt kehittämään itseäni enemmän esimerkiksi keihäänheittäjänä, mutta uskon silti että kaikilla valinnoilla ja päätöksillä on tarkoituksensa. Tässä iässä on oikeastaan myöhäistä aloittaa vaikkapa yleisurheilu uudestaan menestymismielessä olematta luonnonlahjakkuus, ja se koskee myös aikalailla monia joukkuelajejakin, kuten jääkiekkoa tai futista. Mua tosin kiinnostaakin enemmän yksilölajit, mutta kaipaisin silti esimerkiksi yhteistreenejä saman lajien harrastajien kanssa ja jotakin sellaista lisää, mikä itseltä nyt tuntuu puuttuvan. Uskon, että tiedätte mitä tarkoitan.

IMG_0775

Yksi vahva ehdokas on jokin kamppailu- tai itsepuolustuslaji. Oon aika pienikokoinen, 163cm pitkä ja on tosiasia että pituus rajoittaa monissa lajeissa pärjäämistä, MUTTA on siitä myös hyötyäkin. Olen ketterä ja suhteellisen nopea ja räjähtävyyttäkin löytyy, tosin ei missään nimessä vielä tarpeeksi. Hallitsen hyvin oman kropan ja halu kehittyä siinäkin on suuri. Kamppailulajeja on hirmuisen monia, mikä vaikeuttaa sen oikean löytämistä. Eniten kiinnostaa laji, mikä ei ole liian tekninen ja mikä sisältää potkuja ja lyöntejä. Vahvimmat ehdokkaat tällä hetkellä ovat thai- ja potkunyrkkeily. Nyt jos lukijoista löytyy kamppailulajien harrastajia, melkeinpä vaadin teiltä ehdotuksia kommenttiboksiin ja vapaata oman lajin mainostusta. Tässä vaiheessa oon ehdottoman avoin monillekin vaihtoehdoille. Harrastamisen mahdollisuuden tulisi lötyä Lahden seudulta.

IMG_0730

Toinen, mitä olen mielessäni pyöritellyt on pinnalla oleva crossfit. Lahteen avattiin nyt viime vuonna oma crossfit-sali ja olen onnistunut missaamaan kaikki tähänastiset kokeilutreenit ja tutustumiset kyseiseen paikkaan. Juuri äsken kävi tosin hauskasti, kun selasin kirjoittelun lomassa instagramia ja huomasin Lauran mainostuksen kokeilutreenistä Crossfit Lahdessa parin viikon päästä ja laitoinkin samantien ilmoittautumisen menemään, jes!! Lajissa mua kiehtoo ehdottomasti sen monipuolisuus. Mulle tangon kanssa tehtävät voimaliikkeet kuten rinnalleveto, työntö ja kyykyt on suhteellisen tuttuja, sillä oman salitreenaamisen oon aloittanut vapaalla tangolla ja levypainoilla. Yksi suuri kiinnostuksenkohde on kehonpainolla tehtävät liikkeet ja niiden oppiminen, kuten käsilläkävely ja seisonta, leuanvedot yms, ja halua riittää kehittää omaa kehonhallintaa. Tarvitsisin siihenkin kuitenkin jonkun motivaattorin ja tavoitteiden asettamista, sekä porukan tukea. Nyt crossfittaajat, on teidän aikanne nostaa lajianne jalustalle ja saada mut vakuuttumaan!

IMG_1267

Näiden lisäksi oon kiinnostunut kehonpainotreenistä, akrobatiasta/voimistelusta, mutta tiedän huonosti kyseisten lajien harrastusmahdollisuuksia ja vaatimuksia. Tuntuu myös, että voimistelukin on laji mitä on vaikea aloittaa "vasta nyt" ja tällaisena amatöörinä. Saatte kuitenkin taas valaista mua, jos oon paljonkin väärässä. Tykkään myös älyttömästi pelata pesäpalloa, mutta en ehkä koe sen olevan juuri se juttu mitä etsin. Joukkuelajeihin mukaan menemisessä on kuitenkin aina oma haasteensa.

Halusin kirjoittaa aiheesta blogiin, koska uskon että teistä mun lukijoista löytyy monien monien lajien harrastajia. Pyydänkin, että kerrot omasta lajistasi mainospuheen omaisesti, sillä tosiaan en ole vielä tehnyt päätöksiä vaan oon aika avoin ihan erilaisillekin vaihtoehdoille. Kuulen tosi mielelläni suosituksia teiltä, jotka tiedätte paremmin kuin minä, ja ehdotuksia laidasta laitaan jos sellaisia tuli mieleen. Siispä, areena on luovutettu teille - mitä sinä harrastat? Miksi sun lajisi voisi olla myös munkin laji?