maanantai 3. elokuuta 2015

Oma urheilulaji etsinnässä

fd

Omat treenit on jo vähän pidempään tuntuneet junnaavan vähän paikallaan, tietyllä tapaa. Ympärillä näkee ihmisiä joilla on "se oma juttu", oma valmentaja, treeniporukka, tavoitteita ja päämääriä. Heitä löytyy omasta perheestä, kavereista ja tuttavapiiristä. Olen itse harrastanut yleisurheilua ala- ja yläkouluikäisenä varsinaisena lajina, mutta urheilun saralla en ole oikeastaan koskaan kilpaillut muissa lajeissa. Olen kokenut, että pidän enemmän itsenäisestä treenaamisesta ilman tiukkoja aikatauluja ja suunnitelmallisuutta. Olen kilpailuhenkinen, mutta ehkä vähän liiankin, sillä kilpailutilanteet urheillessa ovat aina aiheuttaneet mulle tietynlaista ahdistusta. Sen takia yleisurheilu ja kilpaileminen jäivät yläasteiässä ja itsenäinen jumppa, lenkkeily ja salitreeni astuivat kuvioihin ja jäivät pysyväksi osaksi jokapäiväistä elämää.

ffsdf

Nyt kuitenkin, aika hiljattain tämän vuoden aikana, on ollut sellainen vahva fiilis että kaipaan kipeästi vaihtelua ja just sitä omaa juttua. Mä tahdon kehittyä enemmän, enkä vaan junnata paikoillani. Haluan asettaa tavoitteita. Nähdä sen oman edistymisen ja motivoitua siitä. Kokea kuuluvani johonkin tiiviimpään yhteisöön kuin salitreenaajiin tai elämäntapaliikkujiin. Jotakin enemmän, sitä mä kaipaan. Salilla treenaaminen on ihan mukavaa, mutta mun mielestä ihan mukava ei riitä eikä siihen pidä tyytyä. Tiedän, että salitreeni on joillekin juuri se oma juttu mitä itse etsin nyt - esimerkiksi monille fitnessurheilijoille. Itse tiedän, että salilla puurtaminen ei ole mulle sitä kaikista mieluisinta vaikka ihan kivaa kuitenkin. En jaksa innostua salille lähtemisestä enää montaa kertaa viikossa, minkä olen huomannut salikertojen vähentymisestä 1-2 kertaan viikossa. Jotenkin haluan päästä eroon siitä ulkonäkökeskeisestä treenaamisesta ja siirtää fokusta enemmän itse suorituksiin.

Näiden fiilisten vuoksi olenkin päättänyt aloittaa uuden lajin. Olen joskus hieman katunut sitä, että lopetin yleisurheilun enkä lähtenyt kehittämään itseäni enemmän esimerkiksi keihäänheittäjänä, mutta uskon silti että kaikilla valinnoilla ja päätöksillä on tarkoituksensa. Tässä iässä on oikeastaan myöhäistä aloittaa vaikkapa yleisurheilu uudestaan menestymismielessä olematta luonnonlahjakkuus, ja se koskee myös aikalailla monia joukkuelajejakin, kuten jääkiekkoa tai futista. Mua tosin kiinnostaakin enemmän yksilölajit, mutta kaipaisin silti esimerkiksi yhteistreenejä saman lajien harrastajien kanssa ja jotakin sellaista lisää, mikä itseltä nyt tuntuu puuttuvan. Uskon, että tiedätte mitä tarkoitan.

IMG_0775

Yksi vahva ehdokas on jokin kamppailu- tai itsepuolustuslaji. Oon aika pienikokoinen, 163cm pitkä ja on tosiasia että pituus rajoittaa monissa lajeissa pärjäämistä, MUTTA on siitä myös hyötyäkin. Olen ketterä ja suhteellisen nopea ja räjähtävyyttäkin löytyy, tosin ei missään nimessä vielä tarpeeksi. Hallitsen hyvin oman kropan ja halu kehittyä siinäkin on suuri. Kamppailulajeja on hirmuisen monia, mikä vaikeuttaa sen oikean löytämistä. Eniten kiinnostaa laji, mikä ei ole liian tekninen ja mikä sisältää potkuja ja lyöntejä. Vahvimmat ehdokkaat tällä hetkellä ovat thai- ja potkunyrkkeily. Nyt jos lukijoista löytyy kamppailulajien harrastajia, melkeinpä vaadin teiltä ehdotuksia kommenttiboksiin ja vapaata oman lajin mainostusta. Tässä vaiheessa oon ehdottoman avoin monillekin vaihtoehdoille. Harrastamisen mahdollisuuden tulisi lötyä Lahden seudulta.

IMG_0730

Toinen, mitä olen mielessäni pyöritellyt on pinnalla oleva crossfit. Lahteen avattiin nyt viime vuonna oma crossfit-sali ja olen onnistunut missaamaan kaikki tähänastiset kokeilutreenit ja tutustumiset kyseiseen paikkaan. Juuri äsken kävi tosin hauskasti, kun selasin kirjoittelun lomassa instagramia ja huomasin Lauran mainostuksen kokeilutreenistä Crossfit Lahdessa parin viikon päästä ja laitoinkin samantien ilmoittautumisen menemään, jes!! Lajissa mua kiehtoo ehdottomasti sen monipuolisuus. Mulle tangon kanssa tehtävät voimaliikkeet kuten rinnalleveto, työntö ja kyykyt on suhteellisen tuttuja, sillä oman salitreenaamisen oon aloittanut vapaalla tangolla ja levypainoilla. Yksi suuri kiinnostuksenkohde on kehonpainolla tehtävät liikkeet ja niiden oppiminen, kuten käsilläkävely ja seisonta, leuanvedot yms, ja halua riittää kehittää omaa kehonhallintaa. Tarvitsisin siihenkin kuitenkin jonkun motivaattorin ja tavoitteiden asettamista, sekä porukan tukea. Nyt crossfittaajat, on teidän aikanne nostaa lajianne jalustalle ja saada mut vakuuttumaan!

IMG_1267

Näiden lisäksi oon kiinnostunut kehonpainotreenistä, akrobatiasta/voimistelusta, mutta tiedän huonosti kyseisten lajien harrastusmahdollisuuksia ja vaatimuksia. Tuntuu myös, että voimistelukin on laji mitä on vaikea aloittaa "vasta nyt" ja tällaisena amatöörinä. Saatte kuitenkin taas valaista mua, jos oon paljonkin väärässä. Tykkään myös älyttömästi pelata pesäpalloa, mutta en ehkä koe sen olevan juuri se juttu mitä etsin. Joukkuelajeihin mukaan menemisessä on kuitenkin aina oma haasteensa.

Halusin kirjoittaa aiheesta blogiin, koska uskon että teistä mun lukijoista löytyy monien monien lajien harrastajia. Pyydänkin, että kerrot omasta lajistasi mainospuheen omaisesti, sillä tosiaan en ole vielä tehnyt päätöksiä vaan oon aika avoin ihan erilaisillekin vaihtoehdoille. Kuulen tosi mielelläni suosituksia teiltä, jotka tiedätte paremmin kuin minä, ja ehdotuksia laidasta laitaan jos sellaisia tuli mieleen. Siispä, areena on luovutettu teille - mitä sinä harrastat? Miksi sun lajisi voisi olla myös munkin laji?

12 kommenttia:

  1. hei tää kirjoitus on kuin mun suusta! Mulla on ollut jo alkuvuodesta alkaen kauhea kriisi etsiä sitä 'omaa juttua', jalkapallon lopetettuani mulle on jäänyt kaipuu sitä säännöllistä ja tavoitteellista treenaamista kohtaan porukassa. Pyörittelin päässäni kaikenlaisia lajeja mutta mikään ei tuntunut oikein oikealta. Yleisurheilu on ollut pienestä pitäen yksi mun suosikkilajeista, mutta kuten säkin kirjoitit niin tuntuu hassulta aloittaa tuollainen laji 'näin vanhana' jos ei luonnonlahjakkuus satu olemaan ja haluaisi menestyä.

    Noin kuukausi sitten mä innostuin pyöräilemisestä oikein kunnolla. Aloin miettimään että olisiko mitään lajia joka yhdistäisi juoksemisen ja pyöräilyn, joista todella pidän. Sitten se pamahti mun päähän: triathlon. Uimista, pyöräilyä ja juoksemista. Saan koetella rajojani ja ylittää itseni lajissa jossa olen huono, eli uinnissa. Mua kiehtoo kyseisen lajin rankkuus tosi paljon, kisoissa saa kyllä antaa kaikkensa jaksaakseen maaliin asti :-) Nyt olen aloittanut treenaamisen ja jo ehkä seuraavana vuonna olisi edessä ensimmäiset kisat. Treenaaminen tuntuu just omalta jutulta ja uskon että tää oli oikea lajivalinta itselleni.

    Hahah tulipa romaani :-D Mutta onnea sulle sen oikean lajin etsimisessä, kyllä sä pian löydät sen oman juttusi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voin kuvitella hyvin sun fiiliksiä, varsinkin kun oot lopettanut noin tiiviin joukkuelajin mikä futiskin on! Musta tuntuu ettei pitkään aikaan just oo ollut sellasta omaa juttua, ja sen takia nyt on tullut ihan pakottava tarve löytää sellanen itselle.

      Hei aivan mahtavaa että oot onnistunut sen löytämisessä, triathlonia oon itsekin miettinyt kyllä itse asiassa pariin otteeseen. Mun heikkous on juurikin se uiminen, oon suoraan sanottuna aivan surkea uimaan teknisesti :D pyöräilystä tykkään ja juoksemisesta myös, mutta ehkä toisaalta kaipaisin jotain vähän muuta. Tulipa hyvä fiilis sun puolesta ja itellekin lisää toivoa siitä, että kyllä mäkin voin sen jutun löytää!

      Kiitos paljon sulle, ihanaa että kerroit oman tarinas :-) mulla ainakin riittää luottoa siihen että kyllä mäkin tuun lajini löytämään.

      Poista
    2. Miten olisi duathlon? Se menee siis juoksu-pyörä-juoksu.

      Poista
    3. Musta just tuntuu, että pyöräily tai juoksu ei kiinnosta kilpailumielessä, haluisin jotain aivan uutta. Mutta en edes kyllä tiennytkään kyseisen lajin olemassaolosta! :D

      Poista
  2. Tervetuloa pelaamaan pesistä Lahteen. Yksi ystävä harrastaa kuntonyrkkeilyä ja toinen crossfitia, joten Lahessa pystyy niitä harrastamaan. Olen aina ollut joukkuepelaaja, mutta fatbikella ajelu kivassa maastossa on myös kivaa :).
    Tästä ei tainnut olla paljon apua :).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lahdessa on kyllä onneksi hyviä mahdollisuuksia harrastaa, mikä on tällaiselle pikkukylän kasvatille vieläkin siisti juttu :D katsotaan, minkä parista itseni löydän!

      Poista
  3. Oisko rugby tai jenkkifutis? Samantyyppisiä joukkuelajeja, jotka poikkeavat muista joukkuelajeista siinä, että niissä voi menestyä vaikka ei olisikaan pelannut eskarista asti. Eri pelipaikoissa vaaditaan hyvinkin erilaisia ominaisuuksia eli mukaan sopii kaikenlaiset ihmiset :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tosi mielenkiintoista, rugbysta en tiedä yhtään mitään enkä kyllä pahemmin jenkkifutiksenkaan säännöistä. Täytyneepä tutustua ja ottaa selvää, olisko Lahdessa mahdollisuus harrastaa. Jotenkin oon ajatellut, että näitäkään lajeja ei voi oikein ilman pidempää taustaa aloittaa, mutta oon näköjään ollut väärässä! Kiitti paljon valaisemisesta ja vinkistä :)

      Poista
  4. mitä aineita kirjoitat syksyllä? ootko saanu kuin hyvin kesällä luettua?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kemia ja psykologia. Oon saanut luettua ihan hyvin mielestäni, toki aina vois lukee enemmänkin :D mun eka jakso on kuitenki tosi rento, joten ehdin hyvin vielä lukea elo-syyskuussa.

      Poista
  5. Monissa seuroissa voi olla harrastevoimisteluryhmiä joissa tähdätään vaan omien suoritusten parantamiseen mutta ei kilpailla. Ite harrastan telinevoimistelua tälläsessä ryhmässä ja se on tosi hauskaa. Oon harrastanu nyt pari vuotta. Mut se on totta että jos killpailla haluis voimistelussa ni yleensä se ois pitäny alottaa aika aikasin, jonka takia mullekkin sopii paremmin ihan vapaamuotonen harrastelu :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aivan, tämmösiä harrastusmielessä mutta ei kilpailumielessä mahdollisia lajeja varmasti löytyy useita, varmaankin melkein kaikki lajit on tällasia. En tiedä vielä sitä, tekeekö mieli kilpailla vaiko just vaan haastaa itteensä jossain ryhmässä ja porukassa vähän eri tavoin! Voimistelu ei kuulosta yhtään hullummalta vaihtoehdolta tosiaankaan :)

      Poista